Анотація:
Держави Європейського Союзу вирізняються глибоко вкоріненими системами державного фінансового контролю, чиє історичне формування відбувалося під впливом національних правових традицій. Попри це, їх об’єднують фундаментальні принципи відкритості, відповідальності та контрольної автономії. Мета статті полягає в дослідженні механізму адаптації системи державного фінансового контролю України до вимог Європейського Союзу.
У процесі дослідження було встановлено, що в країнах Європейського Союзу різні організаційно-правові моделі вищих органів фінансового контролю, які умовно можна поділити на дві основні моделі: парламентська (аудиторська) модель, судова (континентальна) модель. Автором було встановлено, що, незважаючи на національні особливості, системи фінансового контролю України та країн Європейського Союзу об’єднує гарантування належного розпорядження державними коштами, їх правомірного та результативного застосування на благо суспільства. Встановлено, що, як в Україні, так і в ЄС, фінансовий контроль є ключовою функцією державного апарату, націленою на забезпечення ефективності та прозорості бюджетного процесу.
На основі аналізу європейських документів та рекомендацій автором було виокремлено ключові зміни, необхідні для гармонізації української системи фінансового контролю із європейськими нормами. Проілюстровано ключові реформи, яких вимагають документи Європейської Комісії та експертні рекомендації. Наведені автором кроки відображають, хто відповідальний за їхню імплементацію і на які саме джерела посилаються конкретні вимоги. Він наводить семирівневу матрицю реформ, що інтегрують українську систему державного фінансового контролю у нормативно-інституційну площину Європейського Союзу за такими напрямами: незалежність і спроможність Рахункової палати, чітке розмежування зовнішнього та внутрішнього контролю, розвиток державного внутрішнього фінансового контролю (ДВФК), посилення контролю публічних закупівель, захист фінансових інтересів ЄС (PIF) та протидія шахрайству, цифровізація та відкритість фінансового контролю, законодавче закріплення і стандартизація.
Анотація (англ.):
The countries of the European Union are distinguished by deeply rooted systems of state financial control, whose historical formation took place under the influence of national legal traditions. Despite this, they are united by the fundamental principles of openness, responsibility and control autonomy. The purpose of the article is to study the mechanism of adaptation of the state financial control system of Ukraine to the requirements of the European Union.
During the research, it was established that in the countries of the European Union there are different organizational and legal models of supreme financial control bodies, which can be conditionally divided into two main models: parliamentary (audit) model, judicial (continental) model.
The author established that despite national characteristics, the financial control systems of Ukraine and the countries of the European Union are united by the guarantee of proper management of state funds, their lawful and effective use for the benefit of society. It is established that both in Ukraine and in the EU, financial control is a key function of the state apparatus, aimed at ensuring the efficiency and transparency of the budget process. Based on the analysis of European documents and recommendations, the author identified key changes necessary to harmonize the Ukrainian system of financial control with European standards. The key reforms required by the European Commission documents and expert recommendations are illustrated. The steps outlined by the author reflect who is responsible for their implementation and what sources specific requirements refer to. He provides a seven-level matrix of reforms that integrate the Ukrainian system of state financial control into the regulatory and institutional framework of the European Union in the following areas: independence and capacity of the Accounting Chamber, a clear distinction between external and internal control, development of state internal financial control (PIFC), and strengthening control over public procurement. protection of the EU’s financial interests (PIF) and combating fraud, digitalization and openness of financial control, legislative consolidation and standardization.