Abstract (ukr):
У статті проведено комплексне дослідження інституційної незалежності вищих органів державного фінансового контролю (Supreme Audit Institutions, SAI) із застосуванням кількісних методів аналізу та міжнародного порівняння. На основі даних Global Synthesis Report on SAI, що охоплюють 131 країну, оцінено рівень незалежності за 12 ключовими індикаторами, серед яких: фінансова автономія, прозорість призначення керівництва, право визначати обсяг аудиту, доступ до інформації та публікація звітів. Проведено аналіз та кластеризацію країн за рівнем незалежності вищих органів фінансового контролю, в результаті чого виокремлено чотири типи моделей інституційної незалежності. Україна належить до кластера з фрагментованою архітектурою незалежності, із сильними сторонами у сфері операційної автономії та мандату на публікацію звітів, але з істотним відставанням за фінансовими та правовими параметрами. Запропоновано метод оцінки інституційного розриву між Україною та групою країн-лідерів, який дозволяє ідентифікувати слабкі місця (фінансова автономія, кадрова стабільність, спектр аудитів, конституційне підґрунтя). Посилення інституційної незалежності SAI є ключовою умовою для переходу від каральної моделі аудиту до стратегічного аудиту ефективності. Обґрунтовано необхідність закріплення автономії ДАСУ на конституційному рівні, удосконалення бюджетної процедури, впровадження ризик-орієнтованого планування та інтеграції результатів аудиту в процес формування державної політики. Представлені аналітичні інструменти можуть бути використані для розробки дорожньої карти інституційного реформування системи державного аудиту в Україні.
Abstract (eng):
The article conducts a comprehensive study of the institutional independence of supreme audit institutions (SAIs) using quantitative analysis methods and international comparison. Based on data from the Global Synthesis Report on SAIs covering 131 countries, the level of independence is assessed according to 12 key indicators, including: financial autonomy, transparency of management appointments, the right to determine the scope of the audit, access to information, and publication of reports. The analysis and clustering of countries by the level of independence of supreme audit institutions is carried out, as a result of which four types of institutional independence models are identified. Ukraine belongs to the cluster with a fragmented independence architecture, with strengths in operational autonomy and the mandate to publish reports, but with a significant lag in financial and legal parameters. A method for assessing the institutional gap between Ukraine and the group of leading countries is proposed, which allows for identifying weaknesses (financial autonomy, personnel stability, range of audits, constitutional basis). Strengthening the institutional independence of the SAI is a key condition for the transition from a punitive audit model to a strategic efficiency audit. The need to consolidate the autonomy of the State Audit Office at the constitutional level, improve the budget procedure, introduce risk-based planning, and integrate audit results into the process of state policy formation is substantiated. The presented analytical tools can be used to develop a roadmap for institutional reform of the state audit system in Ukraine.