Abstract (ukr):
Чітка проєкція управління інтелектуальним капіталом з метою прирощення вартості в площину концепції вартісно орієнтованого управління актуалізує дослідження в цьому напрямі. Досліджено питання підходів до структуризації інтелектуального капіталу підприємства. Встановлено, що інформаційною базою для вартісно орієнтованого управління інтелектуальним капіталом є звітність підприємств, а точніше – інформація про нематеріальні активи підприємства. Уточнено, що відповідно до поділу інтелектуального капіталу на людський, структурний і клієнтський не всі з наданих підвидів відображаються в звітних даних. Обґрунтовано, що звітна інформація може бути представлена за допомогою як фінансових, так і нефінансових показників, тому аналізувати слід як фінансову звітність, так і управлінську, в якій може уточнюватися специфіка інтелектуального капіталу і його компонентів. Визначено чотири підходи до дослідження інтелектуального капіталу на основі концепції вартісно орієнтованого управління. А саме: 1) вартісно орієнтоване управління інтелектуальним капіталом; 2) оцінка (визначення) вартості інтелектуального капіталу; 3) управління вартістю інтелектуального капіталу; 4) інтелектуальний капітал як драйвер вартості підприємства. Запропоновано для подальших досліджень обирати проблематику вартісно-орієнтованого управління людським, структурним та клієнтським капіталом як складовими інтелектуального капіталу.
Abstract (eng):
A clear projection of intellectual capital management in order to increase value in the concept of value-based management updates the research in this area. The question of approaches to structuring the intellectual capital of the enterprise is investigated. It is established that the information base for value-based management of intellectual capital is the reporting of enterprises, or rather information about the intangible assets of the enterprise. It is specified that according to the division of intellectual capital into human, structural and customer, not all of the presented components are reflected in the reporting data. It is substantiated that the reporting information can be presented with the help of both financial and non-financial indicators, so it is necessary to analyze both financial and non-financial reporting, which can clarify the specifics of intellectual capital and its components. Four approaches to the study of intellectual capital based on the concept of value-based management are identified, namely: 1) value-based management of intellectual capital; 2) assessment (determination) of the value of intellectual capital; 3) management of the value of intellectual capital; 4) intellectual capital as a driver of enterprise value. It is suggested to choose the issues of value-based management of human, structural and customer capital as components of intellectual capital for further research.