Abstract (ukr):
Створена модель кількісної теорії планування і управління процесами підготовки висококваліфікованих фахівців, яка відповідає сучасним вимогам суспільства. В процесі побудови даної моделі розглянуто кількісні оцінки рейтингу навчальних дисциплін при формування навчального плану підготовки фахівця. Розглянуто процедуру формування загального списку навчальних дисциплін щодо вивчення питання стосовно їх включення до навчального плану. Сформульовано кількісні оцінки кожної навчальної дисципліни з загального списку у вигляді локального, абсолютного і відносного рейтингів. Також запропоновано методику відбору навчальних дисциплін відповідно до їх ранжування за рейтингом та враховуючи близькість дисциплін за змістом. Розглянуто процедуру розподілу навчального навантаження між дисциплінами, яка завершує всю процедуру формування навчального плану підготовки фахівця відповідно до спеціальності.
Abstract (eng):
A model of quantitative theory of planning and management processes of preparation of highly qualified specialists that meets modern requirements of society is developed. In the process of constructing this model, quantitative evaluation of ranking of academic disciplines at the formation of the curriculum training specialist is studied. The paper considers the process of forming a general list of academic disciplines to study questions concerning their inclusion in the curriculum. A quantitative assessment of each academic discipline with a common list in the form of local, absolute and relative rankings is formulated. Also the method of selection of subjects according to their categorization by rating, and regarding the similarity of the disciplines is offered. The paper considers the process of distribution of the academic hours between the disciplines, which complete the entire process of formation of the curriculum of specialist training according to specialty.