Abstract (ukr):
На оптимальний вибір пасажирських транспортних засобів впливає, в першу чергу, величина
пасажиропотоку, по-друге, інтенсивність дорожнього руху на ділянках вулиць, де проходять
пасажирські маршрути. Слід також враховувати, що пасажиропотоки можуть істотно
коливатися залежно від часу доби та днів тижня. Але практично не в усіх перевізників є
можливість протягом доби замінювати рухомий склад з меншої пасажиромісткості на більшу і
навпаки. Тож обирають один тип рухомого складу, місткість якого встановлюють з урахуванням
даних про годинникові потужності пасажиропотоку за найбільш завантаженими ділянками
маршруту до години пік, або про його потужності за добу на маршруті в цілому. Проведено
науково-дослідну роботу з обстеження пасажиропотоків на маршрутному пасажирському
транспорті та електротранспорті загального користування в місті Житомир. Виявлено вихідні
дані для вибору основних критеріїв міського пасажирського автобуса. Встановлено, що автобуси в
години пік рухаються з перезавантаженням за пасажиромісткістю. Попередньо представлено
висновки та рекомендації щодо критеріїв вибору оптимального рухомого складу для автобусної
маршрутної мережі міста.
Abstract (eng):
The parameters of the passenger movements in the direction of public transport in Zhitomir are defined and conformity assessment of technical and operational parameters of urban shuttle buses is folded.
Firstly, the amount of passenger traffic affects the optimal choice of passenger vehicles and secondly, the intensity of road traffic on the streets of areas where passengers pass routes. It should also be kept in mind that passenger traffic can fluctuate significantly depending on the time of day and days of the week. But virtually all carriers can be replaced within days with rolling at a large passenger capacity, and vice versa. Therefore, the choice of one type of rolling stock, the capacity of which is set taking into account the data on hourly passenger capacity on the most loaded part of the route up to an hour "peak", or its capacity per day on the route as a whole. Thus the research work on inspection of passenger-route passenger transport, and public electric transport in Zhitomir is conducted. Primary data was estimated to select the main criteria for urban passenger bus. It was found that the buses in the "peak" hours move on passenger congestion. Preliminary conclusions and recommendations on the criteria of optimal rolling of choice for the city bus route network are provided.