Abstract (ukr):
Вирішити проблему дефіциту нафти та зменшити викиди шкідливих речовин з
відпрацьованими газами автотракторної техніки можна використанням альтернативних
моторних палив, зокрема біодизельного палива. Значна частина колісних тракторів в сільському
господарстві, промисловості та комунальному господарстві використовується як технологічний
транспорт. Метою статті є уточнення математичної моделі для визначення впливу виду
використовуваного палива колісним трактором на його показники. Наведена математична
модель системи «оператор–колісний трактор–дорога» для розрахункового дослідження впливу
виду використовуваного моторного палива на шкідливі викиди і витрату палива колісного
трактора, що використовується як технологічний транспорт, під час його руху за їздовим
циклом. Їздовий цикл відображає основні режими руху: розгін, рух з постійною швидкістю та
сповільнення. Математична модель дозволяє досить точно врахувати особливості колісного
трактора як транспортного засобу та двигуна шляхом описання його характеристик
поліноміальними залежностями. У математичній моделі уточнені поліноміальні залежності, що
описують циклову подачу палива, індикаторний крутний момент, витрату палива та
концентрації основних шкідливих речовин у відпрацьованих газах дизеля під час роботи на
дизельному та біодизельному паливах.
Abstract (eng):
To solve the problem of oil deficit and reduce emissions of harmful substances from exhaust gases of vehicles alternative motor fuels, including biodiesel may by used. Most of wheel tractors are used as technological transport in agriculture, industry and municipal services. The article aims to clarify the mathematical model to determine the effect of the type of fuel used wheeled tractors on its performance. The mathematical model of the system "operator-wheel tractor-road" for the design research impact type of fuel on harmful emissions and fuel consumption wheeled tractor, is used as technological transport during its movement for driving cycle. Driving cycle showed main modes of motion there are acceleration, motion with constant speed and deceleration. The mathematical model allows to accurately consider peculiarities of the wheel tractor as the vehicle and engine describing its characteristics by polinomial dependencies. In mathematical models specified polynomial dependences that describe the fuel supply cycle indicated torque, fuel consumption and concentrations of main harmful substances in the exhaust gases of diesel during operation on diesel and biodiesel.