Abstract (ukr):
Стрімкий розвиток транспортної галузі призвів до низки серйозних проблем, а саме:
погіршення екології ситуації у світі, дефіцит енергоресурсів, велика аварійність тощо. Тому
застосування та впровадження енергозберігаючих технологій на транспорті є актуальним
завданням, вирішення якого починається з аналізу і структурування усіх його складових. У статті
запропоновано розділити енергозберігаючі технології на автомобільному транспорті на дві
частини: транспорт та інфраструктуру. Особливу увагу приділено міському автобусному
транспорту. Проведено порівняльний аналіз використання автобусів одного класу різних типів –
дизельного, гібридного та електричного – для одного з міських маршрутів. Зроблено розрахунок
експлуатаційних витрат для цих типів автобусів, який показав, що найбільші переваги мають
електричні автобуси. Запропоновано як автобус малого класу в міських умовах експлуатації
використовувати електробус на ультраконденсаторах, а також представлено його структурну
схему. Щодо розвитку транспортної інфраструктури, авторами запропоновано конструкцію
розумної дороги, яка складається з багатофункціональних плит дорожнього покриття.
Abstract (eng):
The transport sector rapid development has led to the number of serious problems, such as: deterioration of the ecological situation in the world, shortage of energy resources, large accident rate, etc. Therefore, the application and implementation of energy-efficient technologies in transport is an urgent problem, the solution of which begins with the analysis and structuring of all its components. The paper was proposed to divide the energy-saving technologies in transport into two areas: transport and infrastructure. Particular attention is paid to urban bus transport. Comparative analysis of different types of one-class buses utilization was conducted: diesel, hybrid and electrobus for one of the intercity lines. The operating cost calculation for these types of buses was performed, which is shown that electrobuses have a substantial advantage over other buses. It was proposed to use an ultracapacitor electrobus as a small class bus in urban environment and also we presented a schematic diagram of an ultracapacitor electrobus. As for the development of transport infrastructure, the authors offered design of smart roads, which consist of multifunctional pavement slabs.