dc.contributor.author |
Башинський, А.Л. |
|
dc.contributor.author |
Bashynskyj, A.L. |
|
dc.date.accessioned |
2016-11-30T10:24:19Z |
|
dc.date.available |
2016-11-30T10:24:19Z |
|
dc.date.issued |
2016 |
|
dc.identifier.uri |
http://eztuir.ztu.edu.ua/123456789/5290 |
|
dc.description.abstract |
Мобільність бойової машини є запорукою її виживання. Рух бойової колісної машини по
пересіченій місцевості жорстко пов’язаний із ризиком її перекидання під час подолання
перешкод, що вимагає моделювання стійкості прямолінійного руху зразка по пересіченій
місцевості з метою визначення пріоритетних зразків для комплектування підрозділів або
надання рекомендацій за параметрами підвіски для автомобілів, які перебувають у стадії
проектування. Автором запропонований метод аналітичного визначення геометричних
параметрів перешкоди, яку може подолати зразок, при заданій швидкості його руху, з
урахуванням взаємного переміщення підресорних та непідресорних мас автомобіля щодо центра
обертання. Також встановлено, що при переході з горизонтальної площини руху на похилу
найбільш небезпечним є момент збудження коливань. Показано, що прискорене переміщення
підресорних мас відносно центра обертання може призвести до значного зменшення коефіцієнта
поперечної стійкості. Отримано залежності для опису взаємних переміщень підресорних та
непідресорних мас, впливу геометричних параметрів перешкод на поперечну стійкість
автомобіля. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk |
uk_UA |
dc.publisher |
ЖДТУ |
uk_UA |
dc.relation.ispartofseries |
Вісник ЖДТУ: Серія: Технічні науки;2(77) |
|
dc.subject |
стійкість |
uk_UA |
dc.subject |
автомобіль |
uk_UA |
dc.subject |
статична стійкість |
uk_UA |
dc.subject |
методи випробувань |
uk_UA |
dc.subject |
розрахункова схема |
uk_UA |
dc.subject |
stability |
uk_UA |
dc.subject |
vehicles |
uk_UA |
dc.subject |
static stability |
uk_UA |
dc.subject |
test methods |
uk_UA |
dc.subject |
calculation scheme |
uk_UA |
dc.title |
МЕТОД ВИЗНАЧЕННЯ КРИТИЧНОЇ ВИСОТИ ПЕРЕШКОДИ, ЯКУ МОЖЕ ПОДОЛАТИ АВТОМОБІЛЬ ПРИ ЗАДАНІЙ ШВИДКОСТІ ЙОГО ПРЯМОЛІНІЙНОГО РУХУ БЕЗ ВТРАТИ ПОПЕРЕЧНОЇ СТІЙКОСТІ |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Method of determination of the critical obstacles height that can be overcome by a car at a given rate of rectilinear motion without losing lateral stability |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |
dc.description.abstracten |
The mobility of combat vehicle is the key to its survival. The movement of military wheeled vehicles over rough terrain is tightly linked to the risk of tipping while overcoming obstacles that require modeling the stability of rectilinear cross-country motion of the sample to determine priority samples for acquisition units or advice on the parameters of the suspension for vehicles that still are in the design stage. The author proposes an analytical method for determining geometric parameters of the obstacles that can be overcome by the sample at a given speed of its movement, while taking into consideration the mutual movement of spring and non-spring mass of the vehicle relative to the center of rotation. Also it is found that while transition from the horizontal plane of movement on an inclined the most dangerous moment is the moment of excitation of vibrstions. It is shown that rapid movement of spring mass in regard to the center of rotation can lead to a significant reduction of the roll bar coefficient. The dependencies to describe the mutual movement of spring and non-spring mass of the vehicle, influence of geometrical parameters of obstacles on lateral stability of the vehicle are received. |
uk_UA |