Abstract (ukr):
У статті досліджено роль ESG-звітності у системі забезпечення сталого розвитку закладами освіти України. На прикладі освітніх установ м. Житомира проведено аналіз впровадження такої звітності для підвищення прозорості, соціальної відповідальності та конкурентоспроможності освітніх закладів. Визначено, що ESG-звітність є важливим інструментом, що дозволяє оцінювати вплив освітніх установ на навколишнє середовище, соціальну сферу та управління, сприяючи формуванню толерантного суспільства та інтеграції європейських стандартів. Проаналізовано стан реалізації цілей сталого розвитку закладами освіти. Розглянуто наявні перешкоди, серед яких недостатня законодавча база, обмежені ресурси та слабка обізнаність щодо принципів сталого розвитку. Проведено SWOT-аналіз, що допоміг виокремити сильні сторони ESG-звітності, такі як прозорість та ефективність, а також виявити слабкості та загрози, зокрема необхідність стандартизації звітів і ризик витоку конфіденційної інформації.
Встановлено, що ESG-звітність сприяє підвищенню привабливості закладів освіти серед стейкхолдерів, зокрема, інвесторів, роботодавців та студентів. Підкреслено необхідність удосконалення нормативно-правової бази та розробки муніципальних програм підтримки сталого розвитку освітніх установ. Запропоновано рекомендації щодо підвищення ефективності ESG-звітності у контексті адаптації до європейських практик.
Результати дослідження можуть бути використані для розробки стратегій популяризації сталого розвитку в освіті, вдосконалення звітності та обміну досвідом між закладами вищої освіти України та європейських країн.
Abstract (eng):
The article examines the role of ESG reporting in ensuring sustainable development by educational institutions in Ukraine. The case study of educational establishments in Zhytomyr explores the implementation of such reporting to enhance transparency, social responsibility, and competitiveness of educational institutions. It is identified that ESG reporting serves as a critical tool for assessing the impact of educational establishments on the environment, social sphere, and governance, fostering the development of a tolerant society and the integration of European standards. The study analyzes the current state of sustainable development goals implementation by educational institutions and highlights existing barriers, including insufficient legislative framework, limited resources, and a lack of awareness regarding the principles of sustainable development. A SWOT analysis was conducted to identify the strengths of ESG reporting, such as transparency and efficiency, as well as weaknesses and threats, including the need for report standardization and the risk of confidential information leakage.
It is established that ESG reporting contributes to enhancing the attractiveness of educational institutions among stakeholders, particularly investors, employers, and students. The necessity of improving the regulatory framework and developing municipal programs to support sustainable development in educational institutions is emphasized. Recommendations to improve ESG reporting efficiency in the context of adapting to European practices are proposed.
The results of the study can be used to develop strategies for promoting sustainable development in education, improving reporting practices, and facilitating the exchange of experience between higher education institutions in Ukraine and European countries.