Abstract (ukr):
Потенціал персоналізованого харчування в найближчому майбутньому є одним із головних
пояснень швидкого прогресу в 3D-друці їжі. Його важливість полягає в тому, що певні поживні
речовини та сполуки, які зміцнюють здоров’я, можуть бути включені до формувань, які будуть
надруковані, щоб полегшити перебіг хвороб споживачів або запобігти їх виникненню. Кращий
естетичний вигляд, надрукованих на 3D-принтері харчових продуктів, збільшує їх привабливість
серед споживачів, що сприяє комерційному успіху. За результатами дослідження встановлено,
що з появою тривимірних принтерів і четвертою промисловою революцією з’явилося безліч
альтернативних продуктів харчування. Серед них стійкі харчові інгредієнти з високою поживною
цінністю, але низькою схожістю (наприклад, морські водорості, комахи та листя буряка), які
перетворюються у форму порошку для вставлення в картридж 3D-харчового принтера. Вони
також використовуються для кращого дизайну їжі зі зміненими формами та смаками, що є не
тільки більш привабливими, але й легшими для споживання завдяки їхнім смаковим якостям.
Для визначення ставлення споживачів до харчових продуктів, отриманих за допомогою
адитивних технологій, було проведено анкетування серед 505 респондентів (49,1 % – чоловіки,
50,9 % – жінки). Більшість респондентів усіх вікових груп не схильні розділяти твердження, що
створення персоналізованої їжі за рахунок 3D-друку дозволить збалансувати надходження
поживних речовин в організм людини. Результати проведеного опитування підтверджують, що
лише від припущення, що для 3D-друку харчового продукту використовуються нетрадиційні
харчові матеріали або харчові відходи (рослинні матеріали з високим вмістом клітковини або
побічні продукти переробки рослинної сировини, м’ясні залишки, комахи, мікроорганізми,
водорості), одразу значно зменшується кількість охочих споживати таку їжу. Новація, яка
передбачає зміну під дією мікрохвиль смаку, кольору і форми їжі, отриманоїза допомогою 4D-друку,
також не знаходить загального визнання. Абсолютно негативне ставлення до придбання такого
харчового продукту зростає з 22,2 % у віковій групі 18–29 років до 72,7 % серед респондентів
старше 50 років. Результати опитування вказують на низьку обізнаність респондентів про 3D та 4D-друк харчових продуктів. Виробникам такої продукції варто зосередити зусилля на
інформаційному просуванні нових продуктів із акцентом на використанні якісної сировини
рослинного або тваринного походження. Також необхідно враховувати той факт, що будь-яка
додаткова обробка продукту сприймається швидше негативно і посилює недовіру у споживачів.
Отже, за результатами проведеного дослідження, зроблено висновок, що загальне зростання
обізнаності клієнтів про персоналізовану їжу буде стимулювати пошук нових технологічних
рішень, і проєктування харчових продуктів для друку на 3D-принтері має ґрунтуватись на
ставленні до них споживачів, що є визначальним фактором для їх комерційного впровадження.
Abstract (eng):
The potential for personalized nutrition in the near future is one of the main explanations for the rapid progress in 3D food
printing. Its importance lies in the fact that certain nutrients and health-promoting compounds can be incorporated into the
formulations that will be printed to alleviate or prevent diseases in consumers. The better aesthetic appearance of 3D printed
food products increases their appeal to consumers, which contributes to commercial success. The study found that with the
advent of 3D printers and the fourth industrial revolution, a multitude of alternative food products have emerged. Such as, for
example, sustainable food ingredients with high nutritional value but low similarity (e.g. seaweed, insects and beet leaves) are
converted into powder form to be inserted into 3D food printer cartridges, which are used to better design food with modified
shapes and flavors that are not only more attractive but may also be easier to consume due to their palatability. To determine
consumersʼ attitudes towards food products obtained using additive technologies, a survey was conducted among
505 respondents (49,1 % – men, 50,9 % – women). The majority of respondents of all age groups are not inclined to share the
statement that the creation of personalized food through 3D printing will allow balancing the intake of nutrients into the human
body. The results of the survey have been studied and confirmed that the mere assumption that non-traditional food materials
or food waste (plant materials with a high fiber content or by-products of plant processing, meat residues, insects,
microorganisms, algae) are used for 3D printing of a food product immediately radically reduces the number of people willing
to consume such food. The innovation that involves changing the taste, color and shape of food obtained using 4D printing
under the influence of microwaves is also not universally accepted. The absolutely negative attitude towards purchasing such
a food product increases from 22,2 % in the age group 18…29 years to 72,7 % in the age group over 50 years. The survey
results show low awareness of respondents about 3D and 4D printing of food products. Manufacturers of such products should
focus their efforts on information promotion of new products with an emphasis on the use of high-quality raw materials of plant
or animal origin. It is also necessary to take into account the fact that any additional processing of the product is perceived
more as a negative impact, and such intervention increases distrust among consumers. Therefore, according to the results of
the study, it was concluded that the general increase in customer awareness of personalized food will stimulate the search for
new technological solutions and the design for printing on a 3D printer of food products should be based on the attitude of
consumers towards them, which is a determining factor for their commercial implementation.