Electronic Repository

Категоріальний аналіз поняття «бізнес-процес»

Show simple item record

dc.contributor.author Світлишин, І.І.
dc.contributor.author Svitlyshyn, I.I.
dc.date.accessioned 2023-08-22T09:06:37Z
dc.date.available 2023-08-22T09:06:37Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.uri http://eztuir.ztu.edu.ua/123456789/8248
dc.description.abstract Розвиток євроінтеграційних процесів призводить до появи нових можливостей для покращення функціонування вітчизняних підприємств та посилює конкуренцію не лише на зовнішньому, а й на внутрішньому ринках. Це зумовлює необхідність поліпшення результативності та підвищення ефективності функціонування вітчизняних підприємств, що вимагає в першу чергу вдосконалення системи їх менеджменту. Міжнародний досвід свідчить, що одним із ключових напрямів у контексті зазначеного є застосування процесного підходу до управління діяльністю. Це вимагає розуміння менеджерами усіх рівнів на підприємстві положень теорії цього підходу та алгоритму дій щодо його практичного застосування. Результати опрацювання наукової літератури свідчать, що теорія процесного підходу до управління діяльністю підприємства розроблена досить широко. Разом з тим, нині відсутні єдині підходи до тлумачення навіть базових понять цієї теорії – «процес», «бізнес-процес». Встановлено, що формулювання зазначених понять є неповними, містять положення стосовно окремих їх сторін або властивостей. Що не дає змоги розробити дієвий підхід до удосконалення системи менеджменту підприємства та практично його реалізувати. За результатами категоріального аналізу наукових праць та положень міжнародних і вітчизняних стандартів ISO стосовно сутності понять «процес» і «бізнес-процес» визначено ключові їх ознаки. Шляхом синтезу цих ознак, враховуючи наявні між ними зв’язки, сформовано авторське визначення вказаних понять. Порівняно з наявними у науковій літературі позиціями запропоновані формулювання є повними, відображають усі ключові сторони досліджуваних понять і дають змогу сформувати дієвий підхід до управління діяльністю підприємства. Встановлено, що процес містить не одну, а три послідовно виконувані стадії, що забезпечує існування процесу та зв’язків між процесами. Бізнес-процес як різновид процесу має три ключові ознаки: керованість, повторюваність і гнучкість. Завдяки цим властивостям бізнес-процес виконує свою роль у системі (на підприємстві). Бізнес-процеси в межах системи взаємопов’язані і спрямовані на досягнення загальних цілей системи (підприємства) через досягнення поставлених до них цілей. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Державний університет "Житомирська політехніка" uk_UA
dc.relation.ispartofseries Економіка, управління та адміністрування;2(104)
dc.subject дія uk_UA
dc.subject зв’язок uk_UA
dc.subject процес uk_UA
dc.subject бізнес-процес uk_UA
dc.subject підприємство uk_UA
dc.subject action uk_UA
dc.subject connection uk_UA
dc.subject process uk_UA
dc.subject business process uk_UA
dc.subject enterprise uk_UA
dc.title Категоріальний аналіз поняття «бізнес-процес» uk_UA
dc.title.alternative Categorical analysis of the concept «business process» uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.description.abstracten The development of European integration processes leads to the emergence of new opportunities for improving the functioning of domestic enterprises. That increases competition not only in foreign, but also in domestic markets. This necessitates the need to improve the effectiveness and efficiency of the functioning of domestic enterprises, and requires, first of all, the improvement of their management system. International experience shows that one of the key directions in the context of the above is the application of a process approach to activity management. This requires managers of all levels in the enterprise to understand the provisions of the theory of this approach and the algorithm of actions regarding its practical application. The results of studying the scientific literature indicate that the theory of the process approach to the management of the enterprise's activities has been developed quite widely. At the same time, there are currently no unified approaches to the interpretation of even the basic concepts of this theory - process, business process. It was established that the wording of the mentioned concepts is incomplete, they contain provisions regarding their individual aspects or properties. What makes it impossible to develop an effective approach to improving the company's management system and practically implement it. Based on the results of a categorical analysis of scientific works and the provisions of international and domestic ISO standards regarding the essence of the concepts "process" and "business process", the key features of these concepts were determined. By synthesizing these features, taking into account the connections between them, the author's definition of these concepts was formed. Compared to the positions available in the scientific literature, the proposed formulations are complete, reflect all the key aspects of the studied concepts and make it possible to form an effective approach to the management of the enterprise's activities. It was established that the process contains not one, but three consecutively executed stages, which ensures the existence of the process and connections between the processes. A business process as a type of process has three key features: controllability, repeatability and flexibility. Thanks to these properties, the business process fulfills its role in the system (enterprise). Business processes within the system are interconnected and are aimed at achieving the general goals of the system (enterprise) through the achievement of the goals set for them. uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account