Abstract (ukr):
У статті обґрунтовано доцільність створення, ведення та розвитку електронного бізнесу як актуальної бізнес-моделі в період цифрової трансформації. Авторами пропонується підхід до визначення електронного бізнесу як різновиду економічної діяльності, коли для успішної реалізації бізнес-процесів активно використовуються інформаційно-комунікаційні технології та мережі.
Існують різні базові можливості для старту електронного бізнесу. У загальному вигляді ключові напрями ведення електронного бізнесу передбачають початкове створення підприємства, яке надає послуги виключно за допомогою використання інформаційно-комунікаційних технологій та мереж, доповнення традиційних послуг електронними вже діючим підприємством (з подальшим виділенням такого виду діяльності в окремий напрям бізнесу) та поступовий перехід підприємства до ведення електронного бізнесу. До безумовних переваг ведення електронного бізнесу з використанням мережевих технологій у господарській діяльності підприємств варто зарахувати: прискорення обслуговування клієнтів, усунення обмежень щодо розташування торгових площ, магазинів, офісів та доступність для клієнтів, підтримання бізнесу в актуальному стані й орієнтування на удосконалення бізнес-процесів.
За результатами проведеного дослідження було ідентифіковано ряд ризиків, пов’язаних із веденням електронного бізнесу, основними з яких є: ризики мережевої безпеки, ризики провалів у маркетингу, ризики прихованих витрат (або витрат на обслуговування і модернізацію), бізнес-ризики (ділові ризики), ризики шахрайських дій, наприклад, з викраденими банківськими картками та ін. В цілому, розуміння ризиків електронного бізнесу необхідне для визначення підходу підприємства до управління цими ризиками, зокрема адекватності системи внутрішнього контролю. Така система може містити інфраструктуру захищеності та пов’язані із цим заходи контролю. Неврахування фактора ризику може призвести до зниження загального очікуваного результату з різними наслідками. Серед таких наслідків можуть бути: порушення життєздатності бізнесу, втрата конкурентних переваг, погіршення ділового іміджу та фінансової стабільності, зменшення сукупної економічної вигоди, додаткових витрат фінансового та нефінансового характеру тощо.
Abstract (eng):
The article substantiates the expediency of creating, conducting and developing e-business as a relevant business model in the period of digital transformation. The authors propose an approach to the definition of e-business as a type of economic activity, when information and communication technologies and networks are used for the successful implementation of business processes.
There are various basic opportunities for starting an e-business. The key areas of e-business include the initial creation of an enterprise that provides services exclusively through the use of information and communication technologies and networks, the addition of traditional services with electronic already operating enterprises (with the subsequent separation of this type of activity into a separate line of business) and the gradual transition of the enterprise to conducting electronic business. The undoubted advantages of conducting e-business using network technologies in the economic activities of enterprises include: accelerating customer service, eliminating restrictions on the location of retail space, shops, offices and accessibility to customers, keeping the business up to date and focusing on improving business processes.
The study identified a number of risks associated with e-business, the main of which are: risks of network security, risks of marketing failures, risks of hidden costs (or costs of maintenance and modernization), business risks, risks of fraud, for example, with stolen bank cards, etc. In general, an understanding of e-business risks is necessary to determine the company’s approach to managing these risks, in particular the adequacy of the internal control system. Such a system may include security infrastructure and related control measures. Failure to take into account the risk factor can lead to a decrease in the overall expected outcome with different consequences. Such consequences may include: disruption of business viability, loss of competitive advantage, deterioration of business image and financial stability, reduction of aggregate economic benefits, additional financial and non-financial costs, etc.