Abstract (ukr):
Проаналізовано сучасний стан перспектив і проблем використання комп’ютерних технологій для визначення експлуатаційних параметрів руху автомобіля. Проведено огляд наукових робіт, пов’язаних з вивченням властивостей плавності ходу автомобіля. З наведених прикладів видно, що сучасні дослідники недостатньо уваги приділяють питанням, пов’язаним з процесами, які відбуваються в підвісках автомобіля. Розроблено анімаційну модель експериментального автомобіля в середовищі SOLIDWORKS зі штатною підвіскою і підвіскою на основі чотириланкового важільного механізму, яка дозволяє проводити широкий спектр випробувань підвісок автомобіля. Розроблено методику та програмно-апаратний комплекс проведення випробувань автомобіля. Проведено випробування автомобіля категорії N1. Проведено комп’ютерне моделювання показників плавності руху автомобіля з підвіскою на основі чотириланкового важільного механізму. Проведено порівняльний аналіз роботи підвіски на основі чотириланкового важільного механізму.
Abstract (eng):
We analyze the current state of the prospects and problems of using computer technology to
determine the operating parameters of movement of the vehicle. Scientific works related to the study of
the properties of the vehicle smooth ride are studied. The following example shows that the modern
researches of smooth ride do not pay enough attention to issues associated with the processes that occur
in the suspension rod of a vehicle. Scientific works related to the choice of the optimal and simple CAD
system for conducting computer simulation tests are overviewed. We developed an animating model of
experimental car in SOLIDWORKS environment with the staff suspension rod and the suspension rod
based on four-stage arm mechanism, which allows a wide range of tests of components of the vehicle.
Methodology and hardware-software complex for testing a car are developed. A test of a vehicle of
category N1 is conducted. A computer simulation of the motion of the smooth ride of the car with
suspension rod based on four-stage arm mechanism is conducted. The comparative analysis of
suspension rod performance based on four-stage arm mechanism is conducted.