Abstract (ukr):
У статті розглядається підхід до формування комплексного
природничо-наукового світогляду ліцеїстів через організацію дослідницьких
практик з природничих дисциплін у Відокремленому підрозділі «Науковий ліцей»
Державного університету «Житомирська політехніка». Охарактеризовано
теоретичні засади інтеграції природничих наук в освітньому процесі, визначено
структурні компоненти природничо-наукового світогляду та принципи організації
міждисциплінарної дослідницької діяльності. Описано досвід реалізації
дослідницьких проєктів, представлено модель організації дослідницької діяльності
учнів у природничо-науковому напрямі. Виявлено позитивну динаміку розвитку
дослідницьких компетентностей ліцеїстів та формування цілісного розуміння
природних явищ і процесів через міждисциплінарний підхід. Особливу увагу
приділено аналізу наукових робіт учнів, поданих на конкурс-захист Малої академії
наук України, більшість з яких мають інтердисциплінарний характер.
Abstract (eng):
The article examines an approach to forming a comprehensive natural
science worldview of lyceum students through organizing research practices in natural
sciences at the Scientific Lyceum of Zhytomyr Polytechnic State University. The
theoretical foundations of natural sciences integration in the educational process are
characterized, the structural components of the natural-scientific worldview and principles
of organizing interdisciplinary research activities are defined. The experience of
implementing research projects is described, and a model of organizing students' research
activities in the natural sciences direction is presented. Positive dynamics in the
development of research competencies of lyceum students and the formation of a holistic
understanding of natural phenomena and processes through an interdisciplinary approach
are revealed. Special attention is paid to the analysis of students' scientific papers
submitted to the competition-defense of the Junior Academy of Sciences of Ukraine, most
of which have an interdisciplinary character.