Abstract (ukr):
Мале та середнє підприємництво виконує важливу роль в розвитку передусім регіональної економічної системі та вирішенні ряду місцевих проблем: розвиток конкуренції, розвиток споживчих ринків, забезпечення робочими місцями працездатне населення, підвищення рівня життя та поліпшення соціального середовища.
Отже, метою даної роботи є статистико-економічний аналіз стану та розвитку малого й середнього підприємництва в Житомирській області, аналізу його внеску в економічний розвиток регіону, а також окреслення основних проблем, що існують у регіоні.
За показниками державної статистики подана загальна характеристика діяльності підприємств у Житомирській області з 2012 до 2016 рр. за показниками кількості підприємств, кількості зайнятих працівників та обсягами реалізованої продукції з виділенням діяльності малих підприємств та оцінкою їх частки в загальних рівнях. Також наведена характеристика діяльності фізичних осіб-підприємців.
Представлене структурне порівняння за перерахованими вище показниками розподілу впливу на економічну систему Житомирщини в розрізі підприємств за розміром. За кількістю підприємств 93,5 % складають малі підприємства, що забезпечують 31,4 % загальної кількості зайнятих та складають 23,1 % у загальній структурі обсягів реалізованої продукції. Середні підприємства за даними показниками мають 6,4 %, 62,0 % та 54,8 % відповідно.
Проведений статистико-економічний аналіз структури малих підприємств за видами економічної діяльності за показниками кількості зареєстрованих підприємств та обсягами реалізованої продукції. Оцінено рівномірність розподілу за показником коефіцієнта концентрації. Наводяться показники надходжень до бюджетів різних рівнів від малого та середнього бізнесу.
У роботі наведені та узагальнені основні положення ряду регіональних програм розвитку малого та середнього підприємництва в Житомирській області, подана коротка характеристика вже досягнутого рівня та окреслені пріоритетні напрямки щодо сприяння розвитку даного сектору. Визначено, що основними цілями регулювання і підтримки малого та середнього бізнесу в Україні є: усунення адміністративних бар’єрів; уніфікація законодавчої бази; зміцнення єдиного внутрішнього ринку; посилення взаємодії з країнами ЄС для більш глибокого економічного співробітництва.