Abstract (ukr):
Аналізуються умови формування паливно-повітряної суміші у взаємозв’язку із експлуатаційними характеристиками двигуна внутрішнього згоряння при його роботі на паливах різного хімічного складу (з біопаливом включно). Стан паливно-повітряної суміші моделюється в межах моделі максимуму ентропії. Інтегро-алгебраїчні рівняння при максимізації ентропії краплинної системи в межах зазначених представлень розв’язувалися чисельними методами. В якості вхідної інформації при моделюванні процесу розпилення палива слугували термодинамічні властивості палив різного складу й умови його розпилення. Вихідною розрахунковою інформацією були дані про функції розподілу для діаметрів і швидкостей руху крапель палива. Отримано кількісні дані про стан паливної краплинної системи при різних величинах втрат енергії й імпульсу крапель, що рухаються при формуванні паливно-повітряної суміші. Досліджується стан краплинно-повітряної системи, залежно від величини відносної частки втрат імпульсу й енергії. Розрахункові дані зіставляються з експериментальними результатами деяких авторів щодо стану краплинно-повітряної суміші, сформованої в різних умовах функціонування розпилюючих систем. Досягнута задовільна відповідність розрахункових і експериментальних результатів дозволяє стверджувати про застосовування моделі максимуму ентропії для аналізу процесу формування краплинно-повітряної суміші на основі палив різного хімічного складу.
Abstract (eng):
The conditions of formation of a fuel-air mixture in connection with the operational characteristics of an internal combustion engine during its work on fuels of different chemical composition (including biofuels included) are analyzed. The state of the fuel-air mixture is modeled within the maximum entropy model. The integro-algebraic equations for maximizing the entropy of the droplet system within these representations were solved by numerical methods. As the input information during the simulation of the fuel spray process, the thermodynamic properties of fuels of various composition and conditions of its spraying served as a basis. Initial calculated information was given about the distribution functions for the diameters and velocities of the motion of droplets of fuel. Quantitative data on the state of the fuel droplet system are obtained at various values of energy losses and impulse droplets moving in the formation of a fuel-air mixture. The state of the droplet-air system is studied, depending on the magnitude of the relative share of pulse and energy losses. The estimated data are compared with the experimental results of some authors regarding the state of the droplet-air mixture formed in different conditions of the functioning of the spray systems. The satisfactory satisfaction of the calculated and experimental results achieved allows us to assert the application of the model of the maximum entropy for the analysis of the formation of a droplet-air mixture on the basis of fuels of different chemical compositions.