Abstract (ukr):
Дана стаття присвячена аналізу впливу дефіциту товару на споживацьку поведінку та на
особливості сприймання споживчих якостей дефіцитного товару. Розглянуто та піддано
критичному аналізу питання впливу дефіциту на поведінку споживача в межах економічної
теорії, теорії реактивного опору та теорії товару. Зазначено відмінності в поясненні впливу
дефіциту на поведінку в економічній та психологічній науках. Експериментально доведено вплив
дефіциту, як ізольованого фактору, на поведінку споживача та вплив дефіциту на сприймання
споживчих якостей товару. Згідно з теорією реактивного опору дефіцит товару людиною
сприймається як обмеження її свободи, що спричиняє опір як реакцію у відповідь на можливе
обмеження свободи дій. Це підсилює бажання володіти недоступним товаром. З метою
підтвердження психологічного впливу дефіциту на вітчизняного споживача був розроблений та
проведений експеримент, який підтвердив висунуті гіпотези: дефіцит товару впливає на
поведінку споживача – він схильний віддавати перевагу дефіцитному товару та схильний
вважати його більш якісним. Така поведінка споживача відносно дефіцитного товару може
бути використана маркетологами для просування товару на ринку.