Electronic Repository

COMPLIANCE AS FACTORING BUSINESS RISK MANAGEMENT: CONTROL ASPECTS

Show simple item record

dc.contributor.author Makarovych, V.K.
dc.contributor.author Макарович, В.К.
dc.date.accessioned 2016-05-12T08:37:15Z
dc.date.available 2016-05-12T08:37:15Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.uri http://eztuir.ztu.edu.ua/123456789/3214
dc.description.abstract Indetermination of modern economy conditions and the lack of theoretical knowledge gained by domestic scientists about risk in factoring business actualize the research concerning the methodology and technique of factoring companies’ risk management. The article examines compliance which is the technology innovative for Ukrainian market of factoring risk management technologies. It is determined that the compliance is the risk management process directed to free will correspondence to state, international legislation as well as to the ethics standards accepted in the field of regulated legal relations and to the traditions of business circulation to sustain the necessary regulations and standards of market behaviour, and to consolidate the image of a factoring company. Compliance risks should be understood as the risks of missed profit or losses caused by the conflicts of interests and the discrepancy of employees’ actions to internal and external standard documents. The attention is paid to the control over the compliance. The author singles out 3 kinds of the compliance control such as institutional, operational and the compliance control over the observance of conducting business professional ethics regulations which are necessary for providing of efficient management of factoring business risks. The paper shows the organizing process of factoring business compliance control (by the development of internal standard documents, a compliance program, the foundation of compliance control subdivision, monitoring of the risks) cause the choice, made by management entities of a factoring company, of the management methods of risks for their business. The development of new and improvement of existed forms of compliance control organizing process help satisfy users’ information needs and requests of the risk management factoring company department. The suggestions proposed create the grounds for the transformation and improvement of factoring companies’ risk management technology. uk_UA
dc.language.iso en uk_UA
dc.publisher ЖДТУ uk_UA
dc.relation.ispartofseries Вісник ЖДТУ. Серія: Економічні науки;1(75)
dc.subject factoring uk_UA
dc.subject compliance uk_UA
dc.subject факторинг uk_UA
dc.subject комплаєнс uk_UA
dc.title COMPLIANCE AS FACTORING BUSINESS RISK MANAGEMENT: CONTROL ASPECTS uk_UA
dc.title.alternative Комплаєнс – управління ризиками факторингового бізнесу: контрольні аспекти uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.description.abstracten Невизначеність сучасних умов господарювання та недостатній рівень теоретичних напрацювань вітчизняних вчених у питаннях ризикованості факторингового бізнесу актуалізують дослідження щодо методики та техніки управління ризиками факторингових компаній. Розглянуто одну із новітніх для українського ринку технологій управління ризиками в факторинговому бізнесі – комплаєнс. Визначено, що комплаєнс є процесом управління ризиками, спрямованим на добровільну відповідність державному, міжнародному законодавству, а також нормам етики, прийнятим у сфері регульованих правовідносин, і традиціям ділового обігу з метою підтримки належних правил, і стандартів поведінки на ринку, а також закріплення іміджу факторингової компанії. При цьому під комплаєнс-ризиками варто розуміти ризики упущеної вигоди (прибуток) або збитків внаслідок виникнення конфліктів інтересів та невідповідності дій співробітників внутрішнім і зовнішнім нормативним документам. Акцентовано увагу на комплаєнс-контролі. Виділено три напрямки комплаєнс-контролю: інституційний комплаєнс-контроль, операційний комплаєнс-контроль та комплаєнс-контроль дотримання правил професійної етики ведення бізнесу, що є необхідністю для забезпечення ефективного управління ризиками факторингового бізнесу. Окреслено процес організації комплаєнс-контролю факторингового бізнесу шляхом розробки внутрішніх нормативних документів, комплаєнс-програми, створення підрозділу комплаєнс-контролю, моніторингу ризиків, що зумовлюють вибір суб’єктами управління факторинговою компанією методів управління ризиками їх бізнесу. Розробка нових й удосконалення існуючих форм організації процесу комплаєнс-контролю сприяє задоволенню інформаційних потреб користувачів та запитів служб факторингової компанії для управління ризиками. Наведені пропозиції створюють передумови до трансформації та удосконалення технології управління ризиками діяльності факторингових компаній. uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account