Abstract (ukr):
У статті висвітлено особливості формування професійних компетентностей майбутніх фахівців з агроінженерії з позиції практичного аспекту. Визначено, що найважливішою складовою професійних фахівців з агроінженерії є обсяг відповідних знань та принципів управління. Встановлено, що сучасний фахівець з агроінженерії повинен володіти навичками, технікою та методами впровадження передових технологій, забезпечення оптимальної роботи виробничих потужностей, постійно поглиблювати свої знання з економіки, права, менеджменту, маркетингу, вміти організовувати правові відносини з агрогосподарствами. Розкрито професійні компетентності, які формуються у контексті професійної підготовки у ЗВО майбутніх фахівців з агроінженерії. Визначено, що у контексті формування професійних компетентностей майбутній фахівець з агроінженерії повинен володіти хорошими знаннями техніки сільськогосподарського виробництва. З’ясовано, що у процесі підготовки майбутніх фахівців з агроінженерії більше уваги слід приділяти формуванню предметних умінь, розв’язанню прикладних і професійних завдань та врахуванню специфіки майбутньої професійної діяльності. Виділено основні елементи професійних компетентностей майбутніх фахівців з агроінженерії. Визначено, що першочерговим завданням сучасної системи освіти є підготовка кваліфікованих і конкурентоспроможних фахівців з агроінженерії, які не тільки володіють певним рівнем знань, умінь і навичок, але й здатні застосовувати їх на практиці для успішного досягнення поставлених цілей. Встановлено, що формування професійних компететностей майбутніх фахівців з агроінженерії є взаємообумовленим і взаємодоповнюючим процесом, реалізація якого потребує освітньої технології, орієнтованої на самоосвіту, саморозвиток і самореалізацію, тому такий процес повинен базуватися на реалізованих на практиці навичках діяльно-орієнтованого та особистісно-орієнтованого навчання.
Abstract (eng):
The article highlights the peculiarities of the formation of professional competences of future specialists in agricultural engineering from the standpoint of a practical aspect. It was determined that the most important component of professional specialists in agricultural engineering is the amount of relevant knowledge and management principles. It has been established that a modern specialist in agricultural engineering must possess the skills, techniques and methods of implementing advanced technologies, ensuring the optimal operation of production facilities, constantly deepening his knowledge of economics, law, management, marketing, and be able to organize legal relations with agricultural enterprises. The professional competences that are formed in the context of the professional training of future specialists in agricultural engineering at IHE are revealed. It was determined that in the context of the formation of professional competences, the future specialist in agricultural engineering should have good knowledge of agricultural production techniques. It was found that in the process of training future specialists in agricultural engineering, more attention should be paid to the formation of subject skills, solving applied and professional tasks and taking into account the specifics of future professional activity. The main elements of the professional competences of future specialists in agricultural engineering are highlighted. It was determined that the primary task of the modern education system is the training of qualified and competitive specialists in agricultural engineering, who not only possess a certain level of knowledge, skills and abilities, but are also able to apply them in practice to successfully achieve the set goals. It has been established that the formation of professional competencies of future specialists in agricultural engineering is a mutually determined and mutually complementary process, the implementation of which requires educational technology focused on self-education, self-development and self-realization, therefore, such a process should be based on the skills of activity-oriented and personal-oriented learning implemented in practice.