Abstract (ukr):
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Національний університет водного господарства та природокористування. – Рівне, 2015.
Дисертацію присвячено дослідженню проблеми розвитку конструкторсько-технологічних здібностей студентів у процесі навчання комп’ютерного конструювання та моделювання. Теоретично обґрунтовано сутність базових понять дослідження. На основі аналізу сучасного стану та наукових підходів до проблеми дослідження охарактеризовано зміст і структуру розвитку конструкторсько-технологічних здібностей студентів, визначено компоненти, критерії, показники та рівні сформованості конструкторсько-технологічних здібностей студентів у процесі навчання комп’ютерного конструювання та моделювання. Розроблено та теоретично обґрунтовано технологію розвитку конструкторсько-технологічних здібностей студентів у процесі навчання комп’ютерного конструювання та моделювання. Експериментально перевірено ефективність запропонованої технології розвитку конструкторсько-технологічних здібностей у процесі навчання комп’ютерного конструювання та моделювання, а також надано рекомендації щодо покращення їх розвитку.
Abstract (eng):
Thesis for obtaining a degree of candidate of teaching arts, majoring in 13.00.04 – Theory and Methods of Professional Education. – National University of Water Management and Nature Resources Use. – Rivne city, 2015. The thesis is dedicated to the issue of designing and technological capabilities of future engineering professionals during the studies of computer designing and modeling. Theoretically justified the essence of basic concepts of research. On the basis of the analysis of current condition and scientific approaches to studying basic principles and didactic conditions, determined the role of subjects of general and technical course and their impact on the development of designing and technological capabilities of future engineering professionals. Scientifically justified the model of technologies of formation of designing and technological capabilities of future engineering professionals when studying computer design and modeling. This determines the content and singles out the levels of formatted designing and technological capabilities (mechanical, conscious, productive and creative). Developed and experimentally verified effectiveness of technology of development of designing and technological capabilities of future engineering experts in the process of studying computer design and modeling. The results of experimental work demonstrated the efficiency of the proposed technology and improvement of level formation of engineering and design capabilities of future engineering professionals.