Abstract (ukr):
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 05.22.20 – Експлуатація та ремонт засобів транспорту. – Житомирський державний технологічний університет, Житомир, 2017.
Дисертація присвячена розробці моделей та методів визначення стратегій та варіантів технічного розвитку автотранспортних підприємств. Досліджено технічний розвиток з точки зору системного підходу як системи взаємозв’язків оновлення рухомого складу та виробничо-технічної бази автотранспортного підприємства. Розроблено математичну модель та алгоритм моделювання варіантів технічного розвитку, які враховують ці взаємозв’язки. Обґрунтовано цільову функцію визначення оптимальних варіантів на основі технічного показника – коефіцієнта технічної готовності та економічних показників –чистої теперішньої вартості та терміну окупності варіанта. Розроблено програмне забезпечення для полегшення моделювання варіантів за розробленою моделлю. Розроблена методика визначення варіантів технічного розвитку автотранспортних підприємств.
На основі запропонованих моделей та методики визначена стратегія та варіант технічного розвитку ПП «Автотранском», які дозволяють підвищити технічний рівень, ефективність роботи та конкурентоспроможність підприємства.
Abstract (eng):
Thesis for PhD degree in technical sciences on specialty 05.22.20 – Operation and repair of transportation vehicles. – Zhytomyr State Technological University, Zhytomyr, 2017.
The thesis is dedicated to the development of models and methods for the determination of strategies and variants for technical development of motor transport companies. There had been researched the technical development of motor transport enterprises from the point of view of a system approach as the system of connections for renovation of the rolling stock as well as the production and technical base of the motor transport company. There had been developed the mathematical model and an algorithm for simulating variants for technical development, which take into account these connections. There had been backgrounded the objective function for determining the best variant based on a technical indicator – the coefficient of technical readiness and economic indicator – the net present value and payback period. There had been developed a software for facilitation of variants simulation following the developed model. There had been also developed the method for determining variants of technical development of motor transport enterprises.
On the basis of the suggested models and the methods, there had been determined a technical development strategy and variant for private enterprise “Autotranscom” that allow to improve the technical level, efficiency and competitiveness of the enterprise.