Please use this identifier to cite or link to this item:
http://eztuir.ztu.edu.ua/123456789/8891
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Дика, О.С. | - |
dc.contributor.author | Біляченко, М.В. | - |
dc.contributor.author | Левицький, Я.Ю. | - |
dc.contributor.author | Dyka, O.S. | - |
dc.contributor.author | Bilyachenko, M.V. | - |
dc.contributor.author | Levytskyi, Y.Yu. | - |
dc.date.accessioned | 2025-08-22T08:09:22Z | - |
dc.date.available | 2025-08-22T08:09:22Z | - |
dc.date.issued | 2025 | - |
dc.identifier.uri | http://eztuir.ztu.edu.ua/123456789/8891 | - |
dc.description.abstract | Забезпечення бюджетної безпеки набуває особливого значення в умовах воєнних викликів та у процесі післявоєнної економічної трансформації України. У цьому контексті державний фінансовий контроль виконує провідну функцію, оскільки саме через нього здійснюється об’єктивний аналіз ефективності, правомірності та результативності управління державними фінансовими ресурсами на всіх етапах – від їхнього формування до використання. Мета статті полягає в дослідженні суб’єктного складу системи державного фінансового контролю в забезпеченні бюджетної безпеки. У процесі дослідження було встановлено, що державний фінансовий контроль охоплює всі етапи управління публічними фінансами – від запобіжного контролю під час бюджетного планування до поточного нагляду за здійсненням фінансових транзакцій і завершального аудиту після використання коштів. Реалізація цих функцій покладається на спеціально уповноважені органи та інституційні механізми, які в сукупності утворюють єдину систему державного фінансового контролю. Автором було проілюстровано цю систему, яка представлена низкою органів, кожен із яких здійснює власні, чітко визначені контрольні повноваження у межах своєї компетенції. У дослідженні проаналізовано повноваження основних суб’єктів державного фінансового контролю, таких як Рахункова палата та Державна аудиторська служба. У дослідженні здійснено всебічний аналіз суб’єктного складу системи державного фінансового контролю України з урахуванням її ролі в забезпеченні бюджетної безпеки під час війни та у відбудовчий період. Розглянуто нормативну базу та функції ключових інституцій (Рахункової палати, Держаудитслужби, Держказначейства, підрозділів внутрішнього аудиту, Держфінмоніторингу), їхню взаємодію в межах вертикалі підзвітності. Обґрунтовано ефективність трирівневої моделі контролю (зовнішній аудит, внутрішній контроль, превентивні заходи) як механізму захисту публічних фінансів. Систематизовано повноваження контрольних органів за чотирма функціональними напрямами та окреслено шляхи підвищення ефективності, зокрема через інтеграцію до європейської моделі PIFC і впровадження ризик-орієнтованого підходу до планування. Запропоновано напрями інституційної трансформації фінансового контролю в умовах євроінтеграції. Обґрунтовано, що ефективна система державного фінансового контролю є критичним чинником стабільності бюджетної системи та інструментом забезпечення економічної безпеки країни. | uk_UA |
dc.language.iso | uk | uk_UA |
dc.publisher | Державний університет "Житомирська політехніка" | uk_UA |
dc.relation.ispartofseries | Еконономіка, управління та адміністрування;1(111) | - |
dc.subject | бюджетна безпека | uk_UA |
dc.subject | фінансовий контроль | uk_UA |
dc.subject | Рахункова палата | uk_UA |
dc.subject | Держаудитслужба | uk_UA |
dc.subject | зовнішній аудит | uk_UA |
dc.subject | budget security | uk_UA |
dc.subject | budget security | uk_UA |
dc.subject | financial control | uk_UA |
dc.subject | Accounting Chamber | uk_UA |
dc.subject | State Audit Service | uk_UA |
dc.subject | external audit | uk_UA |
dc.title | Суб’єктний склад системи державного фінансового контролю в забезпеченні бюджетної безпеки | uk_UA |
dc.title.alternative | Subject composition of the state financial control system in ensuring budget security | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |
dc.description.abstracten | Ensuring budget security is of particular importance in the context of military challenges and in the process of post-war economic transformation of Ukraine. In this context, state financial control performs a leading function, since it is through it that an objective analysis of the efficiency, legality and effectiveness of the management of state financial resources is carried out at all stages – from their formation to use. The purpose of the article is to study the subject composition of the state financial control system in ensuring budgetary security. In the process of the study, it was established that state financial control covers all stages of public finance management – from preventive control during budget planning to current supervision of the implementation of financial transactions and final audit after the use of funds. The implementation of these functions is entrusted to specially authorized bodies and institutional mechanisms, which together form a single system of state financial control. The author illustrated this system, which is represented by a number of bodies, each of which exercises its own, clearly defined control powers within its competence. The study analyzed the powers of the main subjects of state financial control, such as the Accounting Board and the State Audit Service. The study carried out a comprehensive analysis of the subject composition of the state financial control system of Ukraine, taking into account its role in ensuring budgetary security during the war and during the reconstruction period. The regulatory framework and functions of key institutions (the Accounting Chamber, the State Audit Service, the State Treasury, internal audit units, the State Financial Monitoring Service) are considered, as well as their interaction within the vertical of accountability. The effectiveness of the three-level control model (external audit, internal control, preventive measures) as a mechanism for protecting public finances is substantiated. The powers of control bodies are systematized in four functional areas and ways to increase efficiency are outlined, in particular through integration into the European PIFC model and the implementation of a risk-based approach to planning. Directions for institutional transformation of financial control in the context of European integration are proposed. It is substantiated that an effective system of state financial control is a critical factor in the stability of the budget system and a tool for ensuring the economic security of the country. | uk_UA |
Appears in Collections: | Економіка, управління та адміністрування |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
24. Дика.pdf | 776.12 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.