Please use this identifier to cite or link to this item:
http://eztuir.ztu.edu.ua/123456789/8838
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Кучер, Н.В. | - |
dc.contributor.author | Циганенко-Дзюбенко, І.Ю. | - |
dc.date.accessioned | 2025-06-03T10:10:09Z | - |
dc.date.available | 2025-06-03T10:10:09Z | - |
dc.date.issued | 2025 | - |
dc.identifier.uri | http://eztuir.ztu.edu.ua/123456789/8838 | - |
dc.description.abstract | У статті розглядається підхід до формування комплексного природничо-наукового світогляду ліцеїстів через організацію дослідницьких практик з природничих дисциплін у Відокремленому підрозділі «Науковий ліцей» Державного університету «Житомирська політехніка». Охарактеризовано теоретичні засади інтеграції природничих наук в освітньому процесі, визначено структурні компоненти природничо-наукового світогляду та принципи організації міждисциплінарної дослідницької діяльності. Описано досвід реалізації дослідницьких проєктів, представлено модель організації дослідницької діяльності учнів у природничо-науковому напрямі. Виявлено позитивну динаміку розвитку дослідницьких компетентностей ліцеїстів та формування цілісного розуміння природних явищ і процесів через міждисциплінарний підхід. Особливу увагу приділено аналізу наукових робіт учнів, поданих на конкурс-захист Малої академії наук України, більшість з яких мають інтердисциплінарний характер. | uk_UA |
dc.language.iso | uk | uk_UA |
dc.relation.ispartofseries | Педагогічна Житомирщина;Спецвипуск №1 | - |
dc.subject | природничо-науковий світогляд | uk_UA |
dc.subject | інтеграція природничих наук | uk_UA |
dc.subject | міждисциплінарні дослідження | uk_UA |
dc.subject | дослідницькі практики | uk_UA |
dc.subject | науковий ліцей | uk_UA |
dc.subject | біологія | uk_UA |
dc.subject | хімія | uk_UA |
dc.subject | фізика | uk_UA |
dc.subject | інтегрований підхід | uk_UA |
dc.subject | natural-scientific worldview | uk_UA |
dc.subject | integration of natural sciences | uk_UA |
dc.subject | interdisciplinary research | uk_UA |
dc.subject | research practices | uk_UA |
dc.subject | scientific lyceum | uk_UA |
dc.subject | biology | uk_UA |
dc.subject | chemistry | uk_UA |
dc.subject | physics | uk_UA |
dc.subject | integrated approach | uk_UA |
dc.title | Формування природничо-наукового світогляду ліцеїстів через дослідницькі практики у галузі природничих наук | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |
dc.description.abstracten | The article examines an approach to forming a comprehensive natural science worldview of lyceum students through organizing research practices in natural sciences at the Scientific Lyceum of Zhytomyr Polytechnic State University. The theoretical foundations of natural sciences integration in the educational process are characterized, the structural components of the natural-scientific worldview and principles of organizing interdisciplinary research activities are defined. The experience of implementing research projects is described, and a model of organizing students' research activities in the natural sciences direction is presented. Positive dynamics in the development of research competencies of lyceum students and the formation of a holistic understanding of natural phenomena and processes through an interdisciplinary approach are revealed. Special attention is paid to the analysis of students' scientific papers submitted to the competition-defense of the Junior Academy of Sciences of Ukraine, most of which have an interdisciplinary character. | uk_UA |
Appears in Collections: | Викладачі університету |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
12.-Кучер_Циганенко_Дзюбенко-4.pdf | 926.83 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.