Please use this identifier to cite or link to this item: http://eztuir.ztu.edu.ua/123456789/8636
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorСлюсар, В.-
dc.contributor.authorЯблонська, Н.-
dc.contributor.authorЗайко, Л.-
dc.contributor.authorПанченко, Н.-
dc.contributor.authorSlyusar, V.-
dc.contributor.authorYablonska, N.-
dc.contributor.authorZayko, L.-
dc.contributor.authorPanchenko, N.-
dc.date.accessioned2024-09-17T06:51:55Z-
dc.date.available2024-09-17T06:51:55Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttp://eztuir.ztu.edu.ua/123456789/8636-
dc.description.abstractУ статті розкрито особливості формування цифрової стійкості фахівців національної безпеки та вчителів «Захисту України» як значимого фактору до сучасних викликів і загроз, забезпечення стабільного розвитку суспільства й захисту його цифрового майбутнього. Зазначено, що фахівці повинні виявляти джерела виникнення загроз для інформаційного простору країни і застосовувати механізми їх дискредитації, а також враховувати спрямованість деструктивної дії ворога на вразливих людей через соціальні мережі та таргетовану рекламу. Наголошено, що формування цифрової стійкості доволі результативним може бути під час вивчення освітньої компоненти «Стратегічні комунікації», під час якої майбутні фахівці з національної безпеки та вчителі «Захисту України» вивчають такі ключові елементи цього виду комунікацій, як інформування, вплив та переконування; ефективність інформування; координація та деконфліктизація; «комунікування діями» та зменшення розриву у конструкції say-do. Формування цифрової стійкості у фахівців національної безпеки та вчителів «Захисту України» передбачає оволодіння навичками створювати власні та використовувати профільні критичні платформи й інструменти, необхідні для виявлення і протидії гібридним загрозам. Акцентовано увагу на механізми формування цифрової стійкості як концепції «Суспільство 5.0», яка стала своєрідним теоретичним викликом на соціально-економічні та соціокультурні трансформації, що відбуваються як наслідок тотального упровадження цифрових технологій. Зазначено, що у контексті досліджуваної проблеми є ризик нерівномірності освоєння людьми цифрових медіа, що актуалізує необхідність на державному рівні упроваджувати механізми інтенсифікації адаптативних процесів.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherДержавний університет "Житомирська політехніка"uk_UA
dc.relation.ispartofseriesSociety and security;2-3(3)-
dc.subjectцифрова стійкістьuk_UA
dc.subjectнаціональна безпекаuk_UA
dc.subjectСередня освіта (Захист України)uk_UA
dc.subjectстратегічні комунікаціїuk_UA
dc.subjectНАТОuk_UA
dc.subject«Суспільство 5.0»uk_UA
dc.subjectdigital resilienceuk_UA
dc.subjectnational securityuk_UA
dc.subjectsecondary education (Defense of Ukraine)uk_UA
dc.subjectstrategic communicationsuk_UA
dc.subjectNATOuk_UA
dc.subjectSociety 5.0uk_UA
dc.titleФормування цифрової стійкості у підготовці фахівців з національної безпеки та вчителів «Захисту України»uk_UA
dc.title.alternativeBuilding digital resilience in the training of national security professionals and teachers of the «Defence of Ukraine»uk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.description.abstractenThe article reveals the peculiarities of forming digital resilience of national security specialists and teachers of the «Defense of Ukraine» as an important factor in countering modern challenges and threats, ensuring stable development of society and protecting its digital future. It is noted that specialists should identify sources of threats to the country's information space and apply mechanisms to discredit them, as well as take into account the focus of the enemy's destructive actions on vulnerable groups through social networks and targeted advertising. It is emphasized that the formation of digital resilience can be quite effective when studying the educational component «Strategic Communications»”, during which future national security specialists and teachers of the «Defense of Ukraine» study such key elements of this type of communication as informing, influencing and persuading; information efficiency; coordination and deconfliction; «communication by action” and reducing the gap in the «say-do» construct. Building digital resilience in national security professionals and teachers of the Defence of Ukraine involves mastering the skills of creating their own and using specialized critical platforms and tools necessary to identify and counter hybrid threats. Attention is focused on the mechanisms of digital resilience formation as a concept of «Society 5.0», which has become a kind of theoretical challenge to the socio-economic and socio-cultural transformations that occur as a result of the total introduction of digital technologies. It is noted that in the context of the problem under study, there is a risk of uneven development of digital media by people, which actualizes the need to introduce mechanisms to intensify adaptive processes at the state level.uk_UA
Appears in Collections:Society and Security

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
106.pdf661.69 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.