Please use this identifier to cite or link to this item: http://eztuir.ztu.edu.ua/123456789/8533
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЧиж, В.В.-
dc.contributor.authorChyzh, V.V.-
dc.date.accessioned2024-07-26T10:03:19Z-
dc.date.available2024-07-26T10:03:19Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttp://eztuir.ztu.edu.ua/123456789/8533-
dc.description.abstractУ статті розглянуто теоретко-методологічні положення розвитку вищої освіти в сфері фізичної культури та спорту в частині історії розвитку системи підготовки фахівців з фізичної культури та спорту в Україні. Основними факторами формування системи освіти і науки та підготовки фахівців з фізичного виховання та спорту стали політичні та оборонні чинники, соціально-економічний розвиток, науково-технічний поступ та суспільне життя, що визначалося наступними характеристиками: бідність населення, післяреволюційна та повоєнна розруха, погіршення стану здоров’я громадян, поширення хвороб та низький рівень розвитку медицини, збільшення кількості дітей-сиріт тощо. В розрізі цього розвиток освіти в сфері фізичної культури та спорту набував все більшої актуальності. Упродовж 20–70-х років ХХ століття створено чотири профільні заклади вищої освіти, які здійснювали підготовку фахівців із фізичної культури і спорту на території України: Київський державний інститут фізичної культури, Львівський інститут фізичної культури; Харківський державний інститут фізичної культури та Дніпропетровський державний інститут фізичної культури і спорту. Дані заклади освіти створені на базі технікумів фізичної культури або окремих факультетів. В сучасній незалежній Україні розвинена розгалужена мережа закладів освіти педагогічного спрямування, які успішно функціонують та залишаються осередками підготовки висококваліфікованих педагогічних кадрів із фізичної культури та спорту. Також підготовка фахівців з фізичного виховання та спорту здійснюється на сучасному етапі розвитку цього освітнього напряму на базі інших закладів вищої освіти. В дослідженні проаналізовано траєкторію розвитку таких освітніх закладів та зроблено висновок, що становлення освітньої підготовки фахівців з фізичної культури та спорту в Україні має важливе значення для забезпечення якості вищої освіти та освітньої діяльності в даній сфері.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherДержавний університет "Житомирська політехніка"uk_UA
dc.relation.ispartofseriesЕкономіка, управління та адміністрування;4(106)-
dc.subjectдержавна політикаuk_UA
dc.subjectосвітаuk_UA
dc.subjectфізична культураuk_UA
dc.subjectспортuk_UA
dc.subjectУкраїнаuk_UA
dc.subjectstate policyuk_UA
dc.subjecteducationuk_UA
dc.subjectphysical cultureuk_UA
dc.subjectsportuk_UA
dc.subjectUkraineuk_UA
dc.titleСистема освітньої підготовки фахівців з фізичної культури та спорту в Україні: історія розвиткуuk_UA
dc.title.alternativeSystem of educational training of specialists in physical culture and sports in Ukraine: history of developmentuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.description.abstractenThe article examines the theoretical and methodological provisions of the development of higher education in the field of physical culture and sports in the part of the history of the development of the system of training specialists in physical culture and sports in Ukraine. Political and defense factors, socio-economic development, scientific and technical progress and social life, which were determined by the following characteristics, became the main factors in the formation of the system of education and science and the training of physical education and sports specialists: poverty of the population, post-revolutionary and post-war devastation, deterioration of health citizens, the spread of diseases and the low level of development of medicine, the increase in the number of orphans, etc. In this regard, the development of education in the field of physical culture and sports has become more and more relevant. During the 20s and 70s of the 20th century, four specialized institutions of higher education were created that trained specialists in physical culture and sports on the territory of Ukraine: Kyiv State Institute of Physical Culture, Lviv Institute of Physical Culture; Kharkiv State Institute of Physical Culture and Dnipropetrovsk State Institute of Physical Culture and Sports. These educational institutions were created on the basis of technical schools of physical education or individual faculties. In today's independent Ukraine, an extensive network of pedagogical educational institutions has been developed, which successfully function and remain centers of training of highly qualified pedagogical personnel in physical culture and sports. Also, the training of specialists in physical education and sports is carried out at the current stage of the development of this educational direction on the basis of other institutions of higher education. The study analyzed the development trajectory of such educational institutions and concluded that the formation of educational training of specialists in physical culture and sports in Ukraine is important for ensuring the quality of higher education and educational activities in this field.uk_UA
Appears in Collections:Економіка, управління та адміністрування

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
24.pdf483.2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.