Electronic Repository

Фінансове забезпечення розвитку підприємств громадського транспорту на регіональному рівні

Show simple item record

dc.contributor.author Виговська, О.А.
dc.contributor.author Vyhovska, O.A.
dc.date.accessioned 2024-02-20T10:52:15Z
dc.date.available 2024-02-20T10:52:15Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.uri http://eztuir.ztu.edu.ua/123456789/8373
dc.description Виговська О.А. Фінансове забезпечення розвитку підприємств громадського транспорту на регіональному рівні: Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії за спеціальністю 072 – Фінанси, банківська справа та страхування. – Житомир: Державний університет «Житомирська політехніка», 2021. - 250с. uk_UA
dc.description.abstract Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії за спеціальністю 072 – Фінанси, банківська справа та страхування. – Державний університет «Житомирська політехніка» Міністерства освіти і науки України, Житомир, 2021. Дисертація присвячена комплексному дослідженню, поглибленню теоретичних засад, розширенню методичного інструментарію та формуванню організаційних положень щодо фінансового забезпечення розвитку підприємств громадського транспорту. У роботі сформульовано висновки та рекомендації, спрямовані на удосконалення складових механізму фінансового забезпечення як інструменту ефективного функціонування підприємств громадського транспорту. На підставі оцінки сучасного стану транспортної галузі запропоновано дескриптивну модель транспортної регіональної системи як сукупності суб’єктної складової (органи місцевої влади, наділені власними та делегованими повноваженнями) та об’єктної складової (транспортні підприємства, транспортна інфраструктура, види транспортних засобів, диференційованих за способом пересування, рівнем контролю, формою власності, локацією). Це дозволило виділити передумови її розвитку: 1) просторова мобільність; 2) інтегрований розвиток міст; 3) належне фінансування галузі; 4) ефективна регіональна політика; 5) позитивна динаміка оновлення транспортних засобів і інфраструктури. В дисертації удосконалено наукові підходи до фінансового забезпечення суб’єктів господарювання (методологічний, процесний, ресурсний, формальний), що надало можливість обґрунтувати та ідентифікувати його на основі системного підходу як системи фінансових відносин між суб’єктами, спрямованої на акумуляцію фінансових ресурсів через структуризацію фінансового механізму на підставі визначених державою моделей регулювання. Це надало можливість виділити 3 ліберальну, патерналістську та комбіновану моделі фінансового забезпечення суб’єктів господарювання громадського транспорту, диференційовані за суб’єктом фінансування, механізмами реалізації, методами регулювання, та обґрунтувати необхідність впровадження комбінованої моделі, що характеризується диверсифікацією джерел фінансування, використанням інструментів державноприватного партнерства, змішаним контролем з боку державних і приватних інститутів, що сприятиме модернізації регіональної транспортної інфраструктури та ефективності діяльності перевезення пасажирів громадським транспортом. Виявлено та обґрунтовано елементний склад механізму фінансового забезпечення підприємств громадського транспорту. Здійснено його структуризацію як системи фінансових відносин, що реалізується через сукупність форм, методів та інструментів впливу на фінансово-господарську діяльність підприємств громадського транспорту з метою ефективного формування, розподілу й використання фінансових ресурсів та виконання соціальної функції забезпечення перевезень пасажирів. На відміну від існуючих підходів до структури механізму фінансового забезпечення, розширено перелік його інструментів: 1) відсоткова ставка для банківського лізингового кредиту; 2) облігації місцевої позики; 3) дотації; 4) субсидії; 5) субвенції (для компенсації пільгових контрактів); 6) норми амортизації; 7) пільгове оподаткування (для приватних перевізників) з врахуванням галузевої специфіки. Обґрунтовано необхідність змішаного фінансування (державно-приватне партнерство), що відповідатиме сутності комбінованої моделі регулювання громадського транспорту на регіональному рівні. Розроблено науково-методичний підхід до оцінювання ефективності діяльності підприємств громадського транспорту та їх подальшого рейтингування на підставі таксонометричного методу. Результатом використання таксонометричного методу є визначення інтегрального показника ефективності та ідентифікація місця кожного підприємства у кінцевому рейтингу. Це дозволило провести кластеризацію підприємств громадського транспорту за ознакою достатності фінансового забезпечення, створити «дерево проблем» недостатньо ефективного функціонування таких суб’єктів з врахуванням впливу факторів зовнішнього та внутрішнього 4 середовища на їх фінансове забезпечення. В дисертації удосконалено порядок формування амортизаційної політики підприємств громадського транспорту, що, на відміну від існуючого, враховує вплив факторів зовнішнього і внутрішнього середовища: 1) інвестиційну політику підприємства; 2) темпи інфляції; 3) склад і структуру пасажирського наземного транспорту; 4) терміни амортизації; 5) методи нарахування амортизації. Це дозволило ідентифікувати такі її етапи: 1) аналіз показників технічного стану об’єктів громадського транспорту з визначенням прорахунків у проведеній амортизаційній політиці, можливостей їх усунення у майбутньому; 2) ідентифікація факторів впливу на формування амортизаційної політики на підприємствах; 3) вибір ефективного методу нарахування амортизації, зважаючи на результати вищепроведеного аналізу; 4) оцінка ефективності амортизаційної політики підприємства. Очікуваними результатами впровадження ефективної амортизаційної політики є покращення технічного стану основних засобів; підвищення безпеки і якості обслуговування пасажирів; формування внутрішнього фінансового джерела відтворення транспортних засобів. Автором розроблено організаційно-фінансовий механізм надання міжнародного фінансування для міського громадського транспорту з боку міжнародних фінансових організацій. На відміну від існуючих, запропонований механізм відображає фінансові відносини між суб’єктами різних системних рівнів (міжнародними фінансовими донорами, позичальниками (Міністерство фінансів України, Міністерство інфраструктури України), отримувачами (органи місцевого самоврядування і підприємства громадського транспорту), що реалізуються із залученням посередників (керівного комітету групи управління проєктом, групи впровадження проєкту). Розроблений механізм дозволив: 1) ідентифікувати проблеми неефективності залучення грантових коштів, визначити напрями їх вирішення; 2) запропонувати заходи активізації контрольної діяльності з боку спостерігачів Європейського інвестиційного банку і громадськості. Обґрунтовано теоретичні підходи до оцінки переваг та ризиків впровадження державно-приватного партнерства як передумови розвитку громадського транспорту 5 з позиції різних суб’єктів (регіональної влади, державної влади, підприємств). Структуровано модель системи державно-приватного партнерства на регіональному рівні для підприємств громадського транспорту: 1) мета; 2) завдання; 3) об’єкти; 4) суб’єкти; 5) джерела; 6) механізми реалізації. Використання запропонованої моделі: 1) сприятиме залученню приватного капіталу в розвиток транспортної інфраструктури; 2) підвищенню якості обслуговування споживачів; 3) формуванню інноваційної економіки. Сформовано та обґрунтовано організаційні засади емісії та обігу облігацій місцевих позик для розвитку транспортної інфраструктури регіону, що містять етапи: 1) оцінка можливості залучення облігацій місцевих позик підприємствами громадського транспорту; 2) визначення параметрів випуску ОМП та потенційних інвесторів; 3) розміщення ОМП та виникнення у емітента боргових зобов’язань з обслуговування облігацій; 4) обіг облігацій; 5) погашення боргу емітентом перед інвестором у розмірі номінальної вартості ОМП та реалізується за допомогою фінансового механізму через взаємодію органів місцевого самоврядування, інвестора, професійного посередника та при наявності діючих елементів ринкових інститутів (біржі, депозитарію та реєстратора). Доведено необхідність створення департаменту з обігу ОМП при міській раді, що: 1) сприятиме підвищенню рівня довіри населення до операцій з цінними паперами; 2) стимулюванню потенційних інвесторів до участі у ефективних проєктах; 3) скороченню витрат органів місцевого самоврядування в процесі емісії ОМП. Запропоновано систему контролю за використанням фінансових ресурсів підприємств громадського транспорту. Основою системи є взаємодія та взаємовплив суб’єктів державного, муніципального (регіонального) та внутрішнього контролю, доповнена суб’єктами громадського контролю (структура у міськраді, призначена генерувати інформацію про цільове використання коштів на розвиток підприємств громадського транспорту), діяльність яких спрямована на підвищення якості послуг комунальних транспортних підприємств, усунення ними порушень та зловживань та стимулювання вирішення регіональних транспортних проблем. Впровадження такої системи контролю сприятиме підвищенню транспарентності громадської оцінки 6 рівня виконання соціально значущих завдань місцевої владою та підпорядкованими комунальними організаціями. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.subject фінансове забезпечення uk_UA
dc.subject підприємства громадського транспорту uk_UA
dc.subject комунальні підприємства uk_UA
dc.subject фінансовий механізм uk_UA
dc.subject облігації місцевих позик uk_UA
dc.subject фінансові інструменти uk_UA
dc.subject кредити uk_UA
dc.subject амортизаційна політика uk_UA
dc.subject внутрішні джерела фінансування uk_UA
dc.subject державно-приватне партнерство uk_UA
dc.subject фінансовий контроль uk_UA
dc.subject ділова активність uk_UA
dc.subject публічні фінанси uk_UA
dc.subject громадський контроль uk_UA
dc.subject financial support uk_UA
dc.subject public transport enterprises uk_UA
dc.subject communal enterprises uk_UA
dc.subject financial mechanism uk_UA
dc.subject local bonds uk_UA
dc.subject financial instruments uk_UA
dc.subject loans uk_UA
dc.subject amortization policy uk_UA
dc.subject internal sources of financing uk_UA
dc.subject public-private partnership uk_UA
dc.subject financial control uk_UA
dc.subject business activity uk_UA
dc.subject public finance uk_UA
dc.subject public control uk_UA
dc.title Фінансове забезпечення розвитку підприємств громадського транспорту на регіональному рівні uk_UA
dc.title.alternative Financial support for the development of public transport enterprises at the regional level uk_UA
dc.type Thesis uk_UA
dc.description.abstracten The thesis is devoted to complex research, deepening of theoretical bases, expansion of methodical tools and formation of organizational provisions, that are concerning financial maintenance of development of the enterprises of public transport. The thesis formulates conclusions and recommendations aimed at improving the components of the financial support mechanism as a tool for the effective functioning of public transport enterprises. Based on the analysis of the current state of the transport industry, a descriptive model of the regional transport system is proposed as a set of subjective component (local authorities endowed with their own and delegated powers) and object component (transport enterprises, transport infrastructure, types of vehicles differentiated by mode of transport) level of control, form of ownership, location). This allowed us to identify the prerequisites for the development: 1) spatial mobility; 2) integrated urban development; 3) proper financing of the industry; 4) effective regional policy, positive dynamics of renewal of vehicles and infrastructure; 5) identify the need for adequate financial support. The thesis improves scientific approaches to financial support of economic entities 7 (methodological, process, resource, etc.), which provided an opportunity to justify and identify the basis of a systematic approach as a system of financial relations between entities aimed at accumulating financial resources through structuring financial mechanism based on state-defined regulatory models. All of the above-mentioned made it possible to identify liberal, paternalistic and combined models of financial support for public transport entities, differentiated by the subject of financing, implementation mechanisms, methods of regulation, and to justify the need to implement a combined model characterized by diversification of funding sources, PPP tools, mixed control by public and private institutions, which will contribute to the modernization of regional transport infrastructure and the efficiency of public transport. The elemental composition of the mechanism of financial support of public transport enterprises is described and substantiated. It is structured as a system of financial relations, which is implemented through a set of forms, methods and tools to influence the financial and economic activities of public transport enterprises in order to effectively form, allocate and use financial resources and perform the social function of passenger transportation. In contrast to the existing approaches to the structure of the financial security mechanism, the list of its tools has been expanded: 1) tax regulation; 2) grants; 3) subventions; 4) subsidies to compensate for concessional travel; 5) the number of subsidies provided, taking into account the specifics of the sector and justified the need for alternative budget funding, which will correspond to the essence of the combined model of public transport regulation at the regional level. A scientific and methodological approach to assessing the efficiency of public transport enterprises and their subsequent ranking on the basis of the taxonomic method has been developed. The result of using the taxonomic method is to determine the integrated efficiency indicator and identify the place of each enterprise in the final ranking. This allowed clustering of public transport enterprises on the basis of sufficient financial security, to create a «problem tree» of insufficiently efficient functioning of such entities, taking into account the impact of external and internal environmental factors on their financial security; The thesis improves the procedure for forming the depreciation policy of public transport enterprises, which, in contrast to the existing one, takes into account the influence 8 of external and internal environmental factors: 1) investment policy of the enterprise; 2) inflation rates; 3) composition and structure of passenger land transport; 4) depreciation terms; 5) methods of depreciation. All of the above-mentioned allowed to identify the following stages: 1) analysis of indicators of technical condition of public transport facilities; 2) the choice of an effective method of depreciation; 3) formation of the depreciation fund; 4) control over the use of depreciation funds. The expected results of the implementation of an effective depreciation policy are the improvement of the technical condition of fixed assets; improving the safety and quality of passenger service; formation of the internal financial source of reproduction of vehicles. The author has described an organizational and financial mechanism for providing international funding for urban public transport by the European Investment Bank. In contrast to the existing ones, the proposed mechanism reflects the financial relations between entities of different system levels (international financial donors, borrowers (Ministry of Finance of Ukraine, Ministry of Infrastructure of Ukraine), recipients (local governments and public transport companies), which are implemented with intermediaries (The developed mechanism allowed to: 1) identify the problems of inefficiency of attracting grant funds, determine the directions of their solution; 2) propose measures to intensify control activities by EIB observers and the public. Theoretical approaches to assessing the benefits and risks of public-private partnership as a prerequisite for the development of public transport from the standpoint of various actors (regional authorities, public authorities, enterprises) are substantiated. The model of the system of public-private partnership at the regional level for public transport enterprises is structured: 1) purpose; 2) tasks; 3) objects; 4) subjects; 5) sources; 6) implementation mechanisms. The use of the proposed model: 1) will promote the attraction of private capital in the development of transport infrastructure; 2) improving the quality of customer service; 3) the formation of an innovative economy. The organizational bases of issue and circulation of bonds of local loans for development of transport infrastructure of the region are formed and substantiated, containing stages: 1) an estimation of possibility of attraction of LLB by the enterprises of 9 public transport; 2) determination of the parameters of the issue of LLB and potential investors; 3) placement of LLB and the issuance of debt obligations to service bonds; 4) circulation of bonds; repayment of debt by the issuer to the investor in the amount of the nominal value of LLB and is realized through a financial mechanism through the interaction of local governments, investors, professional intermediaries and in the presence of existing elements of market institutions (exchange, depository and registrar). The necessity of creation for the circulation of LLB at the city council: 1) will increase the level of public confidence in securities transactions; 2) encouraging potential investors to participate in effective projects; 3) reducing the costs of local governments in the process of issuing LLB. A system of control for the use of financial resources of public transport enterprises is proposed. The basis of the system is the interaction and collaborative work of subjects of state, municipal (regional) and internal control, supplemented by subjects of public control (structure in the City Council, designed to generate information on the targeted use of funds for the development of public transport). services of communal transport enterprises, their elimination of violations and abuses and stimulation of the decision of regional transport problems. The introduction of such a control system will help increase the transparency of public assessment of the level of implementation of socially significant tasks by local authorities and subordinate utilities. uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account