Electronic Repository

Публічне управління економічним розвитком урбанізованих територій

Show simple item record

dc.contributor.author Войціцька, К.М.
dc.contributor.author Voitsitska, Kateryna
dc.date.accessioned 2024-02-20T10:38:28Z
dc.date.available 2024-02-20T10:38:28Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.uri http://eztuir.ztu.edu.ua/123456789/8370
dc.description Войціцька К.М. Публічне управління економічним розвитком урбанізованих територій: Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії за спеціальністю 281 Публічне управління та адміністрування. – Житомир: Державний університет «Житомирська політехніка», 2023.- 296с. uk_UA
dc.description.abstract Кваліфікована наукова праця на правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії за спеціальністю 281 Публічне управління та адміністрування. – Державний університет «Житомирська політехніка» Міністерства освіти і науки України, Житомир, 2023. Дисертаційна робота присвячена вирішенню наукового завдання – обґрунтуванню теоретичних, методичних та організаційних положень, а також формуванні напрямів удосконалення публічного управління економічним розвитком урбанізованих територій. Об’єктом дослідження є система публічного управління економічним розвитком урбанізованих територій. Предметом дослідження є теоретичні, методичні та організаційні положення публічного управління економічним розвитком урбанізованих територій. В роботі проведено аналіз публікаційної активності вітчизняних та зарубіжних вчених, в результаті чого визначено періоди розвитку урбанізаційних процесів у світі, ідентифіковано та охарактеризовано концепції та теорії на кожному з визначених етапів. За допомогою бібліометричного аналізу у наукометричній базі даних Sсopus та використання програми VOSviewer виокремлено три етапи розвитку наукової думки (1949-1994; 1995-2006; 2007-до т.ч.), що дозволило сформувати картограми ключових слів та виявити основні тенденції, характерні для різних періодів. Проведений бібліометричний аналіз дозволив визначити основні дослідницькі напрями в даній сфері, ідентифікувати проблемне поле публічного управління щодо економічного розвитку урбанізованих територій та сформувати подальші завдання для їх наукового розв’язання. Запропоновано авторські підходи до побудови понятійного апарату, з огляду на предмет даного дослідження та із врахуванням ідентифікованих характеристик урбанізованих територій, зокрема уточнено поняття «урбанізація», «місто», 3 «агломерація», «мегаполіс». Встановлено, що публічне управління економічним розвитком урбанізованих територій – здійснення органами публічної влади цілеспрямованого впливу на економічну сферу міського суспільного життя, з метою забезпечення інтенсивного та екстенсивного розвитку економіки урбанізованої території та підвищення рівня життя населення. Запропоновано авторську модель класифікації урбанізованих територій для цілей публічного управління, яка дозволяє ідентифікувати властивості урбанізованих територій та відповідно враховувати їх при формуванні та реалізації державної політики, стратегій та прийнятті публічно-управлінських рішень щодо економічного розвитку урбанізованих територій, зокрема: за формою територіального поселення, планувальною структурою, густотою населення, рівнем містобудівного освоєння, функціями, які вона виконує, за екологічним станом, а також рівнем економічного та соціального розвитку відповідної території, рівнем пошкоджень та рівнем безпеки. Здійснено оцінку сучасного стану економічного розвитку урбанізованих територій України, шляхом визначення місця України в світових урбанізаційних процесах через аналіз рейтингів країн, що характеризують демографічні та урбанізаційні процеси (рівень урбанізації; темпи зростання населення; густота населення; глобалізація міст; комфортність міст) та рейтингів, що характеризують економічний розвиток країни (розмір валового внутрішнього продукту, рівень прямих іноземних інвестицій, рівень зайнятості, індекс процвітання країн світу, індекс щастя). Удосконалено процес ідентифікації урбанізаційних факторів впливу на економічний розвиток на основі побудованої кореляційно-регресійної моделі, яка дала можливість: визначити економічні фактори, які мають взаємозв’язки з рівнем урбанізації; підтвердити тісні взаємозв’язки між економічними показниками, зокрема ВВП на душу населення, середньою заробітною платою, капітальними інвестиціями та рівнем урбанізації. Теоретичний метод досліджень підтвердив також наявність взаємозв’язків рівня урбанізації з рівнем безробіття, зайнятості та бідності. Вищезазначене актуалізує необхідність формування та реалізації 4 державної політики, щодо управління урбанізаційними процесами загалом та урбанізованими територіями зокрема, їх економічним розвитком з фокусуванням на стимулюванні останнього через міську концентрацію, агломераційну економіку, розширення територій забудови, а також підвищення інвестиційної привабливості урбанізованих територій. Ідентифіковано сучасні проблеми економічного розвикту урбанізованих територій, зокрема: диспропорції в розвитку урбанізованих територій; низький рівень співробітництва між територіями; застарілі підходи щодо містобудівного планування, що призводить до розповзання міст та хаотичної забудови; незбалансована житлова політика; не відповідність міської інфраструктури сучасним вимогам; російська військова агресія, що зумовила ряд проблем на урбанізованих територіях, на основі чого визначено напрями формування завдань публічного управління. Удосконалено вихідні положення публічного управління економічним розвитком урбанізованих територій, зокрема визначено: мету (створення необхідних умов для економічного зростання урбанізованих територій, на основі розробленої органами публічної влади ефективної політики, що спрямована на зміни в економіці, стале функціонування урбанізованих територій та зростання добробуту їх населення); завдання (1. сприяння зменшенню економічних диспропорцій між урбанізованими територіями, шляхом створення умов для розвитку галузей економіки та формування центрів економічного зростання на урбанізованих територіях, враховуючи конкурентні переваги кожної з них; 2. сприяння ефективному використанню наявних ресурсів та потенціалу урбанізованих територій; 3. сприяння ефективному плануванню, управлінню земельними ресурсами, будівництву та розвитку інфраструктури урбанізованих територій; 4. підвищення економічної стійкості за забезпечення безпеки урбанізованих територій; 5. сприяння ефективному управлінню міграційними процесами); принципи (науковості, цілісності та комплексності, збалансованості, відкритості та прозорості, функціональності, повноти територіального охоплення, соціальної справедливості та доступності, безпеки та комфортності середовища, 5 економічності, екологічності), що дозволяють в комплексі підійти до вирішення нагальних проблем та сприяють формуванню ефективних публічноуправлінських рішень з питань економічного розвитку урбанізованих територій. В роботі досліджено правовий, організаційний, економічний та інформаційний механізми публічного управління економічним розвитком урбанізованих територій та ідентифіковано напрями їх удосконалення. У розрізі кожного механізму визначено мету, завдання, інструменти, очікувані результати та запропоновано заходи, зокрема з позиції: 1) правового механізму: утвердження в нормативно-правовій сфері понятійно-категоріального апарату публічного управління економічним розвитком урбанізованих територій та класифікатора урбанізованих територій для цілей публічного управління; узгодження та приведення у відповідність до міжнародних стандартів та нових умов існуючого нормативно-правового забезпечення економічного розвитку урбанізованих територій; узгодження нормативно-правового забезпечення щодо економічного розвитку, відбудови територій, управління постраждалими територіями тощо в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення; побудова нормативноправового забезпечення інституційної системи та інформаційного простору публічного управління економічним розвитком урбанізованих територій; 2) організаційного механізму: створення нових суб’єктів управління, завданнями яких буде відновлювати та економічно розвивати урбанізовані території; розподіл функцій, завдань та повноважень між існуючими органам публічної влади; вдосконалення механізмів співпраці органів публічної влади; 3) економічного механізму: удосконалення механізмів фінансування відбудови та економічного розвитку урбанізованих територій; розвиток економічних інструментів підтримки функціонування та стимулювання відбудови та економічного розвитку урбанізованих територій; 4) інформаційного механізму: побудова системи централізованих інформаційних ресурсів, які акумулюють та передають інформацію щодо відновлення урбанізованих територій для різних груп стейкхолдерів; побудова системи централізованих інформаційних ресурсів, які акумулюють та передають інформацію щодо економічного розвитку 6 урбанізованих територій для різних груп стейкхолдерів; інформаційне стимулювання економічної свідомості бізнесу, населення, посадових осіб органів публічної влади щодо відбудови та економічного розвитку урбанізованих територій. Удосконалено інституційну модель публічного управління економічним розвитком урбанізованих територій, відповідно до розробленого організаційного механізму, шляхом реорганізації та перегляду сфер відання комітетів Верховної ради України – виокремлення Комітету з питань розвитку територій, містобудування та міської інфраструктури та створення підкомітету з питань розвитку та відновлення деокупованих та постраждалих територій; створення Агентства з відновлення та розвитку територій України та урегулювання питання створення, управління і розвитку агломерацій, шляхом створення Ради агломерацій України, як консультативно-дорадчого органу при Міністерстві розвитку громад, територій та інфраструктури України, що в свою чергу, сприяє узгодженості та ефективному розподілу завдань та повноважень, вирішенню проблем економічного розвитку урбанізованих територій. Розроблено комплексний механізм публічного управління економічним розвитком урбанізованих територій в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення, що ґрунтується на удосконаленні правового, організаційного, економічного та інформаційного механізмів в розрізі ключових напрямків: 1) розвиток економічного потенціалу та конкурентних переваг урбанізованих територій (створення центрів економічного розвитку, шляхом формування агломерацій, створення кластерів, технополісів, технопарків та бізнес-інкубаторів; розвиток переробної промисловості: перехід від торгівлі сировиною до торгівлі товарів з високою доданою вартістю; створення нових робочих місць, через розвиток малого та середнього бізнесу; визначення пріоритетних галузей, що слід розвивати відповідно до потенціалу урбанізованих територій); 2) відбудова та розвиток інфраструктури, що відповідає вимогам екологічності та енергоефективності, орієнтованої на інклюзивність та інноваційність (відновлення критичної інфраструктури, зокрема енергетичних об’єктів, електро, 7 водо- та газопостачання; розвиток логістичного забезпечення, зокрема відновлення доріг, мостів, аеропортів, залізничної інфраструктури; відбудова та розвиток соціальних об’єктів, зокрема закладів освіти, закладів охорони здоров’я, закладів культури); 3) розвиток сфери містобудування, відбудова та розвиток житлового фонду (удосконалення планування та забудови територій; оновлення аварійного та ветхого фонду житла; забезпечення тимчасовим житлом внутрішньо-переміщених осіб; відбудову пошкоджених в результаті військової агресії та будівництво нових житлових будинків із забезпеченням інженернотранспортної та соціальної інфраструктури). В цілому запропонований комплексний механізм сприятиме подоланню наслідків російсько-української війни на урбанізованих територіях та їх подальшому економічному розвитку. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Державний університет "Житомирська політехніка" uk_UA
dc.subject публічне управління uk_UA
dc.subject урбанізована територія uk_UA
dc.subject урбанізація uk_UA
dc.subject економічний розвиток uk_UA
dc.subject механізми публічного управління uk_UA
dc.subject економіка uk_UA
dc.subject економічна безпека uk_UA
dc.subject органи публічної влади uk_UA
dc.subject економічний розвиток територій uk_UA
dc.subject public administration uk_UA
dc.subject urbanized area uk_UA
dc.subject urbanization uk_UA
dc.subject economic development uk_UA
dc.subject mechanisms of public administration uk_UA
dc.subject economy uk_UA
dc.subject economic security uk_UA
dc.subject public authorities uk_UA
dc.subject economic development of territories uk_UA
dc.title Публічне управління економічним розвитком урбанізованих територій uk_UA
dc.title.alternative Public administration of the economic development of urban areas uk_UA
dc.type Thesis uk_UA
dc.description.abstracten Qualified scientific work with manuscript rights. Dissertation for obtaining the scientific degree of Doctor of Philosophy in the specialty 281 Public administration and administration. – Zhytomyr Polytechnic State University of the Ministry of Education and Science of Ukraine, Zhytomyr, 2023. The dissertation work is dedicated to the solution of the scientific task – the justification of theoretical, methodological and organizational provisions, as well as the formation of directions for the improvement of Public administration of the economic development of urban areas. The object of the study is the system of Public administration of the economic development of urban areas. The subject of the study is the theoretical, methodical and organizational provisions of Public administration of the economic development of urban areas. The paper analyzes the publishing activity of domestic and foreign scientists, as a result of which the periods of development of urbanization processes in the world are determined, concepts and theories at each of the identified stages are identified and characterized. With the help of bibliometric analysis in the Sсopus scientometric database and the use of the VOSviewer program, three stages of the development of scientific thought (1949-1994; 1995-2006; 2007-up to and including) were distinguished, which made it possible to create cartograms of key words and identify the main trends characteristic of different periods. The conducted bibliometric analysis made it possible to determine the main research directions in this field, to identify the problematic field of public administration regarding the economic development of urban areas, and to formulate further tasks for their scientific solution. The author's approaches to the construction of the conceptual apparatus are proposed, taking into account the subject of this research and taking into account the identified characteristics of urban areas, in particular, the concepts of «urbanization», «city», «agglomeration», «megalopolis» are clarified. It has been established that 9 Public administration of the economic development of urban areas is the exercise of purposeful influence by public authorities on the economic sphere of urban social life, with the aim of ensuring intensive and extensive development of the economy of the urbanized area and raising the standard of living of the population. The author's model of the classification of urban areas for the purposes of Public administration is proposed, which allows identifying the properties of urban areas and taking them into account, accordingly, in the formation and implementation of state policy, strategies, and the adoption of public-management decisions regarding the economic development of urban areas, in particular: according to the form of territorial settlement, planning structure, the population density, the level of urban development, the functions it performs, the ecological condition, as well as the level of economic and social development of the respective territories, the level of damage and the level of safety. An assessment of the current state of economic development of the urban areas of Ukraine was carried out, by determining the place of Ukraine in the world urbanization processes through the analysis of country ratings characterizing demographic and urbanization processes (level of urbanization; population growth rates; population density; globalization of cities; comfort of cities) and ratings that characterize the economic development of the country (the size of the gross domestic product, the level of direct foreign investment, the level of employment, the index of prosperity of the countries of the world, the index of happiness). The process of identifying urbanization factors influencing economic development has been improved on the basis of a constructed correlation-regression model, which made it possible to: identify economic factors that are interrelated with the level of urbanization; to confirm the close relationships between economic indicators, in particular GDP per capita, average wages, capital investment and the level of urbanization. The theoretical research method also confirmed the existence of interrelationships between the level of urbanization and the level of unemployment, employment and poverty. The above actualizes the need for the formation and implementation of state policy regarding the management of urbanization processes 10 in general and urban areas in particular, their economic development with a focus on stimulating the latter through urban concentration, agglomeration economy, expansion of built-up areas, as well as increasing the investment attractiveness of urban areas. Modern problems of economic development of urban areas are identified, in particular: disproportions in the development of urban areas ; low level of cooperation between territories; outdated approaches to urban planning, which leads to urban sprawl and chaotic construction; unbalanced housing policy; non-compliance of city infrastructure with modern requirements; Russian military aggression, which caused a number of problems in urban areas, on the basis of which directions for the formation of public administration tasks were determined. The initial provisions of the Public administration of the economic development of urban areas have been improved, in particular the following goals have been defined (creating the necessary conditions for the economic growth of urban areas, based on effective policies developed by public authorities aimed at changes in the economy, the sustainable functioning of urban areas and the growth of the well-being of their population); tasks (1. promoting the reduction of economic disparities between urban areas, by creating conditions for the development of economic sectors and the formation of centers of economic growth in urban areas, taking into account the competitive advantages of each of them; 2. promoting the effective use of available resources and the potential of urban areas; 3. promoting effective planning, management of land resources, construction and development of the infrastructure of urban areas; 4. increasing economic stability while ensuring the security of urban areas; 5. promoting the effective management of migration processes); principles (scientific, integrity and comprehensiveness, balance, openness and transparency, functionality, completeness of territorial coverage, social justice and accessibility, safety and comfort of the environment, economy, environmental friendliness), which allow to approach the solution of urgent problems in a complex manner and contribute to the formation of effective Public administration decisions on economic development of urban areas. 11 Legal, organizational, economic and informational mechanisms of Public administration of economic development of urban areas are investigated in the work and directions for their improvement are identified. In terms of each mechanism, the purpose, tasks, tools, expected results are defined and measures are proposed, in particular from the standpoint of: 1) legal mechanism: approval in the regulatory and legal sphere of the conceptual and categorical apparatus of Public administration of the economic development of urban areas and the classifier of urban areas for the purposes of public administration ; coordination and bringing into line with international standards and new conditions of the existing normative and legal provision of economic development of urban areas ; coordination of legal provisions regarding economic development, reconstruction of territories, management of affected territories, etc. in the conditions of martial law and post-war reconstruction; construction of regulatory and legal support of the institutional system and information space of Public administration of the economic development of urban areas; 2) organizational mechanism: creation of new management entities whose tasks will be to restore and economically develop urban areas ; distribution of functions, tasks and powers between existing public authorities; improvement of cooperation mechanisms of public authorities; 3) economic mechanism: improvement of financing mechanisms for reconstruction and economic development of urban areas; development of economic tools to support the functioning and stimulation of reconstruction and economic development of urban areas; 4) information mechanism: building a system of centralized information resources that accumulate and transmit information on the restoration of urban areas for various groups of stakeholders; building a system of centralized information resources that accumulate and transmit information on the economic development of urban areas for various groups of stakeholders; information stimulation of the economic awareness of business, the population, officials of public authorities regarding the reconstruction and economic development of urban areas. The institutional model of Public administration of the economic development of urban areas has been improved, in accordance with the developed organizational 12 mechanism, by reorganizing and revising the areas of responsibility of the committees of the Verkhovna Rada of Ukraine - the separation of the Committee on Territorial Development, Urban Planning and Urban Infrastructure and the creation of a subcommittee on the development and restoration of de-occupied and affected territories ; creation of the Agency for the Restoration and Development of the Territories of Ukraine and settlement of the issue of the creation, management and development of agglomerations, through the creation of the Council of Agglomerations of Ukraine, as a consultative and advisory body under the Ministry of Development of Communities, Territories and Infrastructure of Ukraine, which, in turn, promotes consistency and effective distribution of tasks and powers, solving the problems of economic development of urban areas. A comprehensive mechanism of Public administration of the economic development of urban areas in the conditions of martial law and post-war reconstruction has been developed, which is based on the improvement of legal, organizational, economic and informational mechanisms in terms of key directions: 1) development of the economic potential and competitive advantages of urban areas (creation of centers of economic development, through the formation of agglomerations, the creation of clusters, technopolises, technology parks and business incubators; the development of the processing industry: the transition from the trade of raw materials to the trade of goods with high added value; the creation of new jobs through the development of small and medium-sized businesses; identification of priority industries that should be developed according to the potential of urban areas); 2) reconstruction and development of infrastructure that meets the requirements of environmental friendliness and energy efficiency, focused on inclusiveness and innovation (restoration of critical infrastructure, in particular energy facilities, electricity, water and gas supply; development of logistics support, in particular restoration of roads, bridges, airports, railway infrastructure, reconstruction and development of social facilities, in particular educational institutions, health care institutions, cultural institutions); 3) development of the field of urban planning, reconstruction and development of the housing stock (improvement of planning and 13 development of territories; renewal of emergency and dilapidated housing stock; provision of temporary housing for internally displaced persons; reconstruction of damaged as a result of military aggression and construction of new residential buildings with the provision of engineering, transport and social infrastructure). In general, the proposed complex mechanism will contribute to overcoming the consequences of the Russian-Ukrainian war in urban areas and their further economic development. uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account