Electronic Repository

Вартісно-орієнтоване управління клієнтським капіталом підприємства

Show simple item record

dc.contributor.author Завалій, Тетяна Олександрівна
dc.date.accessioned 2022-02-22T09:38:36Z
dc.date.available 2022-02-22T09:38:36Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.uri http://eztuir.ztu.edu.ua/123456789/7971
dc.description.abstract Дисертація присвячена питанням розвитку системи вартісноорієнтованого управління клієнтським капіталом підприємства за допомогою збалансованої системи показників. Встановлено, що основний внесок у процеси появи та становлення концепції вартісно-орієнтованого управління здійснила практика всесвітньо відомих консалтингових компаній та, що зарубіжне походження даної концепції відобразилося на неоднозначному трактуванні її базисів на пострадянському просторі (відповідні підходи до розуміння структуровані автором залежно від орієнтира (створення вартості чи цінності) та від групи зацікавлених осіб (акціонери чи стейкхолдери)). Обґрунтовано необхідність розмежування вартісно-орієнтованого та ціннісно-орієнтованого управління як видів управління з різним сутнісним наповненням, що зумовлюється різною економічною природою понять «цінність» та «вартість». Досліджені, розвинуті та вдосконалені теоретичні основи становлення поняття «клієнтський капітал підприємства» за допомогою розмежування англомовних варіантів назв капіталу, створеного завдяки відносинам і зв’язкам з клієнтами підприємства (relational capital, customer capital, customer equity), авторського підходу до визначення таких понять як «клієнтський капітал», «клієнтський ресурс», структурного бачення системи клієнтського капіталу, що складається з ресурсів, заходів та ефектів, та авторського підходу до системи управління клієнтським капіталом підприємства. Обґрунтовано невідповідність даних системи бухгалтерського обліку як основного інформаційного джерела на підприємстві та потреб вартісно- орієнтованого управління клієнтським капіталом. Доведено, що використання інтегрованих звітів частково вирішує питання відсутності інформації про клієнтський капітал у фінансовій звітності, завдяки їхній спрямованості на посилення підзвітності та відповідальності відносно інтелектуального та соціально-репутаційного капіталів. На основі аналізу інтегрованих звітів українських підприємств встановлено найпоширеніші питання, що характеризують відносини підприємства з клієнтами (дотримання принципу клієнтоорієнтованості; рейтингові позиції підприємства; наявність зворотного зв’язку з клієнтами; проведення заходів, спрямованих на участь або увагу клієнтів). З метою вирішення питання недостатнього рівня інформаційного забезпечення запропоновано в інтегрованій звітності чи у звіті про управління виокремлювати розділ, присвячений клієнтському капіталу, та поділений на два блоки (фінансовий і нефінансовий), та переймати досвід зарубіжних країн щодо створення незалежної системи оцінки, яка забезпечує складання індексів задоволеності клієнтів на базі проведення об’єктивних та незалежних зовнішніх статистичних спостережень щодо рівня задоволеності клієнтів. Розвинуто методичні підходи використання ключових показників ефективності для потреб управління на підприємстві шляхом формування чіткого механізму вимог до подібних показників та до системи ключових показників ефективності в цілому. Удосконалено аналітичний базис для управління клієнтським капіталом підприємства шляхом розробки класифікації показників, що характеризують клієнтський капітал, та ключових показників ефективності клієнтського капіталу, використання панелі ключових показників ефективності клієнтського капіталу (як набору показників клієнтського капіталу, які відповідають вимогам визнання ключових показників ефективності, та допомагають управлінцям відстежувати просування до стратегічних цілей підприємства) та обґрунтування актуальності використання в вітчизняних економічних умовах тих ключових показників ефективності, що відповідають запитам вітчизняного менеджменту та наявної інформаційної бази. На прикладі діяльності 100 компаній-лідерів американського фондового ринку досліджено питання складу нематеріальних активів, що характеризують клієнтський капітал, проведено їх групування, виявлені тенденції щодо абсолютної та відносної динаміки їх зміни (на основі середньогалузевих значень) та рівня розкриття такої інформації в рамках груп компаній з однаковими галузевими особливостями. Для подальших досліджень питання ефективного управління клієнтським капіталом запропоновано використовувати такі показники як частка нематеріальних активів, що характеризують клієнтський капітал, в загальному обсязі нематеріальних активів, та аналогічно в загальному обсязі активів компанії. Встановлено, що тільки 66 компаній із 100 розкривають інформацію про нематеріальні активи, що характеризують клієнтський капітал, та, що середньогалузева частка таких активів не перевищує 10 % від загального розміру активів компаній. Розроблено алгоритм побудови моделі для визначення впливу клієнтського капіталу на ринкову вартість компанії та апробовано три варіанти регресійних моделей визначення впливу клієнтського капіталу на ринкову вартість компанії, які відрізняються між собою кількістю факторів (перша модель – 1 фактор (нематеріальні активи, що характеризують клієнтський капітал); друга модель – 4 фактори (нематеріальні активи, що характеризують клієнтський капітал; інші нематеріальні активи; гудвіл; витрати на НДДКР); третя модель – 7 факторів (нематеріальні активи, що характеризують клієнтський капітал; інші нематеріальні активи; гудвіл; витрати на НДДКР; загальний розмір активів; інтенсивність НДДКР; коефіцієнт фінансового левериджу). Модель 1 була відхилена для подальшого використання з причини низького значення коефіцієнту детермінації, що зумовлює недоцільність використання рівняння регресії Моделі 1 для прогнозування ринкової вартості компанії. До подальшого використання рекомендовано Модель 2, регресійне рівняння якої пояснює зміни ринкової вартості компанії на 40 %, та Модель 3, регресійне рівняння якої пояснює зміни ринкової вартості компанії на 52 %. Проведення відповідних тестів за Моделлю 2 та Моделлю 3 продемонстрували адекватність вибірковим даним та відсутність мультиколінеарності за їх незалежними змінними. Встановлено особливості історичного розвитку збалансованої системи показників від набору показників для потреб управління до складної управлінської системи. Виявлено чотири покоління збалансованої системи показників, в рамках останнього з яких під збалансованою системою показників слід розуміти відкриту складну систему стратегічного управління ефективністю, спрямовану на створення доданої вартості для підприємства та сфокусовану на необхідності постійного навчання з метою оперативного пристосування до швидкозмінних умов господарювання з відповідальним усвідомленням здійсненого впливу на навколишнє середовище та суспільство в цілому. Виділено та обґрунтовано елементи збалансованої системи показників (ціль, об’єкт, суб’єкти, функції, принципи, завдання). Впровадження вищенаведених пропозицій дозволяє використовувати збалансовану систему показників для потреб вартісно-орієнтованого управління клієнтським капіталом, адже концептуальні базиси четвертого покоління передбачають створення доданої вартості для підприємства, а її перспективи взаємопов’язані зі складовими інтелектуального капіталу. Обґрунтовано необхідність інтеграції концепцій вартісно-орієнтованого управління, збалансованої системи показників та інтелектуального капіталу для потреб вартісно-орієнтованого управління клієнтським капіталом підприємства. Встановлено, що перспектива «Клієнти», як складова стратегічної карти, містить основні (цілі, показники, заходи) та додаткові компоненти (завдання, цільові значення, бюджет). Класифіковано показники перспективи «Клієнти» на п’ять груп (ті, що характеризують: позицію підприємства на ринку; клієнтську базу підприємства; рівень задоволеності клієнтів підприємства; особливості пропозиції підприємства; надходження/видатки, пов’язані з клієнтами, та ефективність використання клієнтського капіталу підприємства), що дозволяє забезпечити їх взаємозв’язок зі стратегічними цілями підприємства в умовах впровадження збалансованої системи показників. Удосконалено процес вибору стратегічних цілей для перспективи «Клієнти» за допомогою використання виділених загальних напрямів розвитку, які об’єднують такі цілі за об’єктом управління та порядком їх реалізації в процесі управління клієнтським капіталом підприємства (напрям орієнтації на цільову аудиторію; напрям створення власної ціннісної пропозиції для клієнтів; напрям врахування результатів зворотного зв’язку з клієнтами; напрям підтвердження та покращання позиції підприємства на ринку; напрям ефективності використання клієнтського капіталу). Удосконалено процес впровадження збалансованої системи показників в діяльність підприємства в частині реалізації стратегії на основі використання стратегічних карт за допомогою програмного продукту «BSC Designer». Розроблено Звіт відповідальних осіб та служб щодо виявлення відхилень фактичних значень ключових показників ефективності перспективи «Клієнти», що сприяє підвищенню ефективності управління на базі сформованої стратегічної карти по підприємству в цілому та більш детальному аналізу управління клієнтським капіталом через перспективу «Клієнти». uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.subject вартісно-орієнтоване управління uk_UA
dc.subject клієнтський капіта uk_UA
dc.subject ринкова вартість підприємства uk_UA
dc.subject відносини з клієнтами uk_UA
dc.subject нематеріальні активи uk_UA
dc.subject збалансована система показників uk_UA
dc.subject стратегічне управління uk_UA
dc.title Вартісно-орієнтоване управління клієнтським капіталом підприємства uk_UA
dc.type Thesis uk_UA
dc.description.abstracten The thesis is devoted to the development of the system of value-based management of customer capital of an enterprise using of a balanced scorecard. The main contribution to the emergence and formation of value-based management has been made by the practice of world-known consulting companies. The ambiguous interpretation of bases of value-based management in the postSoviet space has been explained by its foreign background and the peculiarities of the translation of the term «value». The theoretical foundations of customer capital of the enterprise have been researched, developed, and improved by distinguishing English versions of the names of capital created through relationships and connections with customers of the enterprise (relational capital, customer capital, customer equity), by the author’s approach to defining such terms as «customer capital», «customer resource», by the structural view of the customer capital system, consisting of resources, measures, and effects, and by the author’s approach to the customer capital management system of the enterprise. The discrepancy of the data of the accounting system as the main information source at the enterprise and the needs of value-based management of customer capital has been substantiated. The use of integrated reports, partially solves the issue of lack of information about customer capital in the financial statements, due to their focus on strengthening accountability and responsibility for intellectual, reputation, and social capital, has been provided. Based on the analysis of integrated reports of Ukrainian enterprises, the most common issues characterizing the company's relations with customers (compliance with the principle of customer orientation; rating positions of the company; the presence of feedback from customers; activities aimed at customer participation or attention) have been established. To improve information support, a separate section on customer capital in the integrated reporting or management report (divided into two blocks – financial and non-financial) has been proposed. As in the foreign countries, the creation of an independent evaluation system that provides for the compilation of customer satisfaction indices based on objective and independent external statistical observations on the level of customer satisfaction has been proposed. Methodological approaches to the use of key performance indicators for the needs of management in the enterprise have been developed by forming a clear mechanism of requirements for such indicators and the system of key performance indicators in general. The analytical basis for managing customer capital has been improved by developing a classification of indicators that characterize customer capital and key performance indicators of customer capital efficiency, by using a key performance indicators panel of customer capital efficiency (as a set of customer capital indicators that meet the requirements of recognizing key performance indicators and help managers monitor progress towards the strategic objectives of the enterprise) and by reasoning the relevance of the use in the Ukrainian economic environment of those key performance indicators that meet the demands of domestic management and the available information base. On the example of 100 U.S. stock market leaders, the issues of the composition of intangible assets that characterize customer capital, their grouping, identifying trends in the absolute and relative dynamics of their change (based on industry values), and the level of disclosure of such information for companies with the same industry features have been studied. For further research on the issue of effective management of customer capital, the using such indicators as the share of intangible assets that characterize customer capital in total intangible assets, and similarly in the total assets of the company has been proposed. The result, which consists in that only 66 companies out of 100 disclose information on intangible assets that characterize customer capital, and that the average industry share of such assets does not exceed 10% of the total assets of companies, has been founded. An algorithm of the model for determining the impact of customer capital on the company’s market value has been developed. Three variants of regression models for determining the impact of customer capital on the company’s market value, which differ in a number of factors have been formulated. The further use of Model 1 has been rejected due to the low value of the coefficient of determination, which makes it inappropriate to use the regression equation of Model 1 to predict the company’s market value. The further use of Model 2 has been agreed due to the equation explains the changes in the company’s market value by 40 %. The further use of Model 3 has been agreed due to the regression equation which explains the changes in the company’s market value by 52 %. Also, Model 2 and Model 3 tests showed the adequacy of sample data and lack of multicollinearity over their independent variables. The peculiarities of the historical development of a balanced scorecard from a set of indicators for the needs of management to a complex management system have been established. Four generations of a balanced scorecard have been identified, the last of which determines a balanced scorecard as an open, complex system of strategic performance management aimed at creating added value for the enterprise and focused on the need for continuous training impact on the environment and society as a whole. Elements of a balanced scorecard (aim, object, subjects, functions, principles, tasks) have been singled out and substantiated. The implementation of the above proposals allows the use of a balanced scorecard for the needs of value-based management of customer capital, because the conceptual basis of the fourth generation involves creating added value for the company, and its prospects are interrelated with components of intellectual capital. The necessity of integration of concepts of value-based management, balanced scorecard and intellectual capital for the needs of value-based management of the customer capital of the enterprise has been substantiated. The customer perspective, as a component of the strategic map, contains the main (objectives, measures, initiatives) and additional components (targets, target values, budget). The indicators of the customer perspective are classified into five groups (those that characterize: the company’s position in the market; the customer base of the company; the level of customer satisfaction of the company; features of the company’s offer; income / expenses related to customers and the efficiency of customer capital enterprises), which allows to ensure their relationship with the strategic objectives of the enterprise in the implementation of a balanced scorecard. The process of selecting strategic objectives for the customer perspective has been improved through the use of selected general areas of development, which combine such objectives depending on the object of management and the order of their implementation in the management of customer capital of the enterprise (target audience; direction to create their own value; proposals for customers, the direction of taking into account the results of feedback from customers, the direction of confirming and improving the company’s position in the market, the direction of efficient use of customer capital). The process of introduction of a balanced scorecard in the activity of the enterprise in terms of strategy implementation based on the use of strategic maps with the help of the software product «BSC Designer» has been improved. The Report of responsible persons and services on revealing deviations of actual values of key performance indicators of efficiency of customer perspective has been developed that promotes increase of efficiency of management on the basis of the formed strategic card on the enterprise as a whole and more detailed analysis of customer capital management through customer perspective. uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account